Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mangebange
#8130
Tjena! Tänkte höra med er om ni tror man kan tjäna något på att byta växellådsolja på en volvo 460 -93 B200F.

Senaste av verkstad utförda service var på 12000 mil sedan dess har jag ej bytt olja i växellådan (vet inte om det någon gång är gjort, men alla servicar fram till typ 12000 är utförda av bilia.)

Den har nu gått 22000 mil och börjar kännas lite jobbig...

Är det svårt att byta? vilken olja rekomenderas? Hur mycket kostar en sådan olja?

Tack på förhand..

/Mangebange
Användarvisningsbild
av Sparkz
#8248
Först och främst är det slitna bussningar på stången mellan spaken och lådan som gör att den blir trögväxlad. Kostar inte många kronor och är lätt att byta.

Sen kan ett oljebyte göra nytta det med. För ett tag sen bytte vi drivaxlar på en Renault på jobbet (samma låda som 400-serien). Eftersom större delen av oljan rinner ut när man lossar vänster drivaxel blir det ett oljebyte på samma gång, till Castrols syntetiska växellådsolja.
Efter några dagar kom kunden tillbaka och var helnöjd, växellådan var mycket bättre än innan.
Användarvisningsbild
av Koivu
#12158
Hoppar in i tråden lite..

Mina växlingar är tröga med. Kan någon specifiera vilka bussningar det är som måste bytas.
Är det den 1:a bussningen/leden längst fram på det långa staget (vid motorn) el ska något annat oxå bytas...?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#12197
Det brukar vara glapp i båda ändar. Kolla vilka det är, eller byt allihop, det är inga dyra saker.
Användarvisningsbild
av Koivu
#12224
Okej, Tack för infot.
Det blir nog ett besök till Volvo för inhandling av dessa bussningar.
av pytten
#32117
Frågan hör väl kanske inte hit direkt, men har en 460 som jag ska byta motor på i helgen efter ett kamrem-ras... Har kollat lite lätt å inser att man måste plocka både motor å låda för att få ur den... Glömde kolla vad för verktyg som behövs för att lossa drivaxlarna...

Jobbigt om man åker till verkstaden å inte har nåra verktyg där....
Användarvisningsbild
av Sparkz
#32208
På vänster drivaxel lossar man tre skruvar som håller damasken mot lådan. Dra ut axeln försiktigt och se till så inte rullarna ramlar av.

På höger sida knackar man ut en sprint (rörstift) för att få loss axeln från splinesen. Den brukar vara lite gömd av fogmassa, skrapa innanför inre knuten.
av pytten
#32412
Sparkz skrev:På vänster drivaxel lossar man tre skruvar som håller damasken mot lådan. Dra ut axeln försiktigt och se till så inte rullarna ramlar av.

På höger sida knackar man ut en sprint (rörstift) för att få loss axeln från splinesen. Den brukar vara lite gömd av fogmassa, skrapa innanför inre knuten.
Man måste väl även lossa drivaxlarna ut i hjulen åxå va??
Användarvisningsbild
av boostofta
#33061
nej, om man lossar länkarmarna så kan man vika bort hela fjäderbenet och slippa lossa drivaxeln "där ute".

Annars är det väl en vanlig 6kants mutter, 27mm eller 32mm skulle jag tro

Grejen med bytesintervall är ju att sakerna s[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]