Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sankey
Hej!
Jag har en volvo 440 som en dag bara vägrade starta. Bensinpumpern ska höras ca 3sek när man slår på tändningen men det gör den inte. Tog igår ur pumpen och provkörde den direkt på ett batteri och då går den kalasfint så den borde det ju inte vara. Eller kan det vara den ändå?

Jag har provat att skifta bränslepumpsrelät med huvudrelät för tändningen då dom är identiska med ingen skillnad och jag tror ju inte att båda dessa är trasiga. och det klickar i dom båda när man slår på tändningen.

Säkringen fär bränslepumpen är hel.

När man slår på tändningen så surrar det till jättekort i pumpen, men den fortsätter inte.

Har provat med startgas, men den tänder inte på det heller.

Någon som har några ideér?

Jag har kollat felkoder och detta är den modellen som man bara har nr: 2 på diagnosenheten. Följande felkod har jag: 4-1-2. Tyvärr står det bara i haynes hur man läser av felkoderna och inte vad dom betyder. har kollat på 480-klubbens hemsida men inte hittat något.

Motor: B18FP

/Sankey
av Sankey
Ja, startmotorn går runt och batteriet är nytt!

Har provat att knacka på pumpen vid startförsök, ingen skillnad.

Jag har funderat lite här...den borde väll tända på startgas även om pumpen inte går? Eller? Det gör den verkligen inte.

Lutar åt att det är styrboxen då bränsle/tändning är kombinerad i samma box. Men jag vill inte köpa en för 1200kr och sen inte få lämna tillbaka den om det nu ändå inte är den. Får klura lite till...
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Får du någon gnista? Om inte kan det väl vara kamaxel/vevaxelgivaren som lagt av (borde väl finnas på Volvo 4xx också). Ett inte helt ovanligt fel på bilar i allmänhet.
av Sankey
kebabpizza skrev:Får du någon gnista? Om inte kan det väl vara kamaxel/vevaxelgivaren som lagt av (borde väl finnas på Volvo 4xx också). Ett inte helt ovanligt fel på bilar i allmänhet.
Du....där satte du huvudet på spiken!

Jag är lycklig nu, bilen har startat!!! =)

Det var svänghjulsgivaren. Jag har provat med att byta till en annan men utan reslultat men nu bytte jag till ytterligare en som såg fräschare ut och då startade den direkt. Har även mätt upp denna och värdet på den är perfekt.

Så nu ska den få lite omvårdnad och pyssel så kommer den snart i trafik igen. Stått ca 1år nu p.g.a detta så var det så lätt! Har iofs inte ens hunnit kolla på det förrens nu, men men nu går den.

/Sankey
av Tomas61
Felkod 4-1-2 är fullgassignal eller krets, detta gäller för Fenix 3B, Fenix 5.2, Bosch Motronic 4.3 och Bosh LH3.2 - Jetronic styrsystem.
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]