Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemigunnar
Hejsan.

Om man ska byta bakaxel på en 240 med elektronisk hastighetsmätare (givare i kåpan?), kan man ta en bakaxel från en äldre modell med mekanisk mätare och bara flytta över bakkåpan, eller skiljer det flera saker mellan axlarna...?
Har ofta, inte alltid, ett otäkt missljud i axeln, har redan bytt yttre lager och bromsar, men det finns fortfarande kvar... Några tips på det problemet, så jag slipper axelbyte...

Vänligen
Gunnar
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tandhjulet finns ju inte där heller. Det går nog at flytta över, men då måste klumpen ur.

Men ett ljud som kommer och går tror jag INTE kommer från axeln. Om det var nånting med lager eller kuggar borde det låta hela tiden.
Hur är det med kardan, knutar och stödlager?
av Hemigunnar
Tror fortfarande att det är axeln som det är fel på...
Nu handlar det om farsans bil, men jag hade exakt samma fel på min GLT -83 för ett antal år sedan.
Ett ljud som ökade i intensitet när man svängde åt ena hållet och minskade när man svängde åt andra (minns inte vilket).
Provade med att byta olja i axeln, och då försvann ljudet i ca ett halvår. Sedan återkom ljudet...
Provade att byta lager på ena sidan, utan resultat.
I ilskan så hissade jag upp bilen och drog ur drivaxlarna och startade... Och ljudet fanns kvar...
Det slutade med att jag bytte hela bakaxeln och sedan var det borta...

Därför tror jag att det är något fel på diffrensialen, men jag vet inte vad... Det är ju flytande drivaxlar, så det borde inte påverka, men jag vet inte vad jag ska tro...

Är mycket tacksam för tips på felet, men det slutar nog med att axeln åker ur...

Gunnar
av Perra N
Det är inte pinjonglagringen som är kass? (Där kardanen ansluts i främre delen av bakaxeln)
av Hemigunnar
Tja, det skulle det ju kunna vara... Men skulle det göra skillnad om man svänger...? Det är ju flytande drivaxlar...
Hur byter man lager? Är det knäckhylsor på volvos bakaxlar eller hur ställer man lagerspelet där...?

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]