Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Connys
Hej!

Har problem med tjejens 240 -88.
Den rycker när man kör på låga varv, tex. i en korsning.
Är även allmänt orkeslös även på låga varv.

Misstänker att det har att göra med den låga CO halten den fick på den senaste besiktningen (värde: 0.0).
Har dock fått klart för mig att det inte går att justera CO halten på dessa "nyare" motorer.

Jag provade dra ut Luftmängdmätaren för att se om den var paj, men då gick bilen ännu sämre.

Vad kan det vara för fel?

MVH
Conny Stenudd
av Vovlo_Henrik
Co halt går att justera (plomberad) men den ändrar sig inte själv utan du har troligen något fel i systemet, kan du läsa felkoder på denna?? Kontrollera bränsletryck??
av Connys
Vovlo_Henrik skrev:Co halt går att justera (plomberad) men den ändrar sig inte själv utan du har troligen något fel i systemet, kan du läsa felkoder på denna?? Kontrollera bränsletryck??
Okej

Har hört att de modeller man kan läsa felkoder på, har nån svart box kring vänster stötdämpartorn.
Ske leta imorron Fredag.
Har även hört att det går att bygla nån felkodskontakt, och då få fram nån info sorts på instrumenteringen (?)

Bränsletrycket har jag ej kollat, kan ju bero på det.
Jag bytte bränslefiltret för kanske ett halvår sen.

Men idag hörde jag att bränslepumpen surrar (tror det är den som sitter under bilen brevid filtret).
Den låter som en summer typ.
av Rådlös
Om du söker "felkoder" eller "diagnosuttag" här på forumet, så hittar du en hel del att läsa. Alltifrån funktioner till kodtabeller.
Om din bil är en så kallad 88b, det vill säga en sen tillverkning och registrering av årsmodell 1988, så har du ett diagnosuttag. Som du säger, en svart plastdosa vid vänster fjäderben. Byglingen du talar om är ett måste för att få ut någon felkod. Det står i tidigare inlägg här hur du skall göra.
Du kan även läsa igenom det här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html så kommer du lite närmare "felsökningens mystik".
Användarvisningsbild
av Lilja
Hade samma fel på min 360a. Nya tändkablar och tändstift så blev det som en ny bil.
Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]