- sön 05 feb 2006, 17:33
jag och min pappa har oerhörda problem när vi ska byta olja på min 360 (med b200e motor). pluggen är rund med kvadratisk insats. problemet är att den sitter stenhårt och när vi idag skulle byta olja försökte vi skruva av den med ett därför avsett verktyg (en slags fyrkantsnyckel, ungefär som en insex fast med fyra sidor och olika storlekar på huvudena). eftersom den satt stenhårt gick det inte att få bort pluggen och resultatet blev att insatsen i pluggen börjar bli rund istället eftersom verktyget vrids. vi hade samma problem första gången vi skulle byta och det slutade med att vi fick lämnat in bilen på verkstad där som svetsade på en mutter på pluggen och därefter avlägsnade den och satte dit en annan. dessvärre satte de dit en likadan idiotisk plugg. vi har bytt olja sedan pluggen blev bytt men då har vi antagligen fått använda en rörtång för att få bort den.
därför undrar jag om det finns någon annan plugg man kan sätta i som har ett normalt sexkantigt huvud så att man kan få bort den med en skiftnyckel eller liknande som på andra bilar. samt om den här typen av plugg finns på andra volvomodeller, det känns som en dum lösning med tanke på hur besvärligt det är att få bort pluggen när man ska byta olja och pluggen sitter extra hårt
därför undrar jag om det finns någon annan plugg man kan sätta i som har ett normalt sexkantigt huvud så att man kan få bort den med en skiftnyckel eller liknande som på andra bilar. samt om den här typen av plugg finns på andra volvomodeller, det känns som en dum lösning med tanke på hur besvärligt det är att få bort pluggen när man ska byta olja och pluggen sitter extra hårt