Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlofW
Volvo 245 883 GL B230F Kat 33 000 mil

Min Lamda-lampa tänds efter 10-15 km. Nollställer jag den genom att lossa batterikabeln så tänds den igen inte beroende på antal starter, körtid utan alltid beroende på att motorn är riktigt genomvarm. Motor går bra och den drar normalt med bensin. Jag tror själv att det bara en givare eller liknanade som skickar fel signal eftersom bilen går som den ska.

Någon som har känner igen felet och vet var det är som är felet?

Tror ni att avgasvärdena är OK om man besiktigar med kall motor?

Någon som provat att besiktiga med bortplockad lamdalampa?
av Rådlös
Teoretiskt kan ju någon besiktiga med trasig Lambdalampa, men Bilprovningens instrument skulle nog protestera om avgasvärdena är fel.
Lambdalampan är ju till för att varna om något är fel. Läs av felkoderna så får du veta och kan åtgärda efter det.
Att du tycker motorn går bra är inte detsamma som att styrdatorn och katalysatorn tycker det.
Här är en bra sida att läsa: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
av Johansson90
Besiktigade min vinterbil, en 745 GL -90 med F motor. Lambdalampan lös ibland direkt & tändes senare ibland. Ja tog bort lampan till bes o de sa inget om de men Lambdavärdet var ändå för högt. Du kan prova att byta lambdasond i katten eller byta olja + filter. Det kan hjälpa.
av Vovlo_Henrik
Lamdan gillar inte läckage :???: Tjuvluft kan leda till att lampan tänder sig, vanligen läcker det i slangarna till vevhusventilationen :wink:
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]