Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Udenius
När jag köpte bilen hade jag problem med att kopplingen högg när man skulle igång och det var lätt för tjuvstopp etc. Speciellt bökigt var det när man skulle dra husvagn. Nu har jag lärt mig köra med den, tar man den på rätt sätt är det inget problem. Kopplingen har nu rullat 20 000 mil på 10 år och det är precis samma fenomen ännu. Problemet är när jag skall låna ut bilen till någon, vilket jag av den anledningen nästan aldrig gör.

Först trodde jag lamellerna var slut, men så kan det ju inte vara. Dessutom är det inget problem om man slirar lite mer, men det vill man ju inte! Bör tilläggas att det inte är några problem med vibrationer eller obalans vid körning. Vill inte riva ner och titta men ni kanske vet vad som kan vara fel? Kopplingen har nu rullat minst 30k.

Motorkuddarna är utbytta liksom stödlagret utan någon skillnad, och det förekommer inga onormala glapp i knutar etc.

Tacksam för tips.

// Andreas
Användarvisningsbild
av Lilja
Detta fenomen är vanligt om vevaxeln tätningen läcker så att lamellen får olja på sig. När oljan sen torkar får man känslan av att kopplingen hugger som du sa vilket försvinner när den blir varm. Tror inte du har så mycket val än att plocka ner den och kolla.
av Udenius
Mhm, okey. Allt kring motor och låda är torrt och fint men det är förståss mycket små oljemängder det handlar om. Problemen är störst när bilen stått några dagar och innan den blir varm så det låter ju väldigt troligt ja ... konstigt att det inte förvärrats med milen och åren.

// Andreas
Användarvisningsbild
av Lilja
Grejen är dock den, du säger att det inte kan vara för att kopplingen är sliten men min 740 gör exakt samma sak och det är för att både lamellen och svänghjulet är helt kass.
Det kan vara en läckange vevaxeltätning och det kan vara en sliten koppling, båda kan ge samma fenomen. Det enda sättet dock att ta reda på det är att riva ner det tyvärr.
av Kena
Min 740 högg kopplingen på, då hade det lossnat bitar från lamellen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Olika fabrikat har ju olika karaktär också, så det måste inte tvunget vara nåt fel.
Om det nu hade t ex varit ett oljeläckage som tvingat fram detta huggande borde den rimligen inte hunnit avverka så pass många mil innan den gjort sitt.
Användarvisningsbild
av niklas gson
Udenius skrev:När jag köpte bilen hade jag problem med att kopplingen högg när man skulle igång och det var lätt för tjuvstopp etc. Speciellt bökigt var det när man skulle dra husvagn. Nu har jag lärt mig köra med den, tar man den på rätt sätt är det inget problem. Kopplingen har nu rullat 20 000 mil på 10 år och det är precis samma fenomen ännu. Problemet är när jag skall låna ut bilen till någon, vilket jag av den anledningen nästan aldrig gör.

Först trodde jag lamellerna var slut, men så kan det ju inte vara. Dessutom är det inget problem om man slirar lite mer, men det vill man ju inte! Bör tilläggas att det inte är några problem med vibrationer eller obalans vid körning. Vill inte riva ner och titta men ni kanske vet vad som kan vara fel? Kopplingen har nu rullat minst 30k.

Motorkuddarna är utbytta liksom stödlagret utan någon skillnad, och det förekommer inga onormala glapp i knutar etc.

Tacksam för tips.

// Andreas
du kan ha fått en blåning på svänghjulet .oftast måste man svarva bort det för att få kopplingen att funka bra

kan gå att slira bort men e oftast beständig om man inte svarvar det..
av Vovlo_Henrik
Tror han menar att svänghjulet nån gång blivit så varmt att svänghjulet ythärdat på en viss punkt, en annarn orsak kan vara att kopplingen kärvar på splinsen :???:
av Udenius
Det lär dröja innan jag får svaret. Bilen har nu rullat nästan 50k och är avställd i väntan på tid för motorrenovering.
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]