Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NordmanVolvo
Hej!

Jag är ny och helt okunnig så jag ber om viss förståelse.

1. Min nyinköpta volvo 245 -88 ger ifrån sig ett skriande oljud när man lägger i trean och femmans växel. Ju mer gas, desto mer oljud.

Jag kör därför på ettan , tvåan och fyran. Bilen har gått 31000 mil.

2. Visst gny även vid start från stillastående på ettan men det låter som ett annat problem.

Vad kan det vara och hur kan man fixa det. Gärna båda problemen.

tackar på förhand till de som läser och tar sig tid.
av Vovlo_Henrik
Troligen har du ingen olja i växellådan, prova att byta och fyll upp till nivåpluggen :wink: Vanlig motorolja går bra :-)-)
Har du kört länge med detta fel så kan det vara för sent med oljebyte... Stödlagret kan ge ifrån sig ett morrande ljud men då är det ett liknande ljud på alla växlar...
av NordmanVolvo
Nu har jag kollat oljenivån i växellådan och den var helt riktigt inte som den skulle.

Jag fick i ca 2-3 dl kan jag tänka mig.

Efter påfyllning åkte jag ut med min gamla häck för att köra en sväng och jag upplever treans växel som något bättre men femmans låter fortfarande väldigt mycket.

Jag köpte bilen just för ringa femtusen kronor och vet inte hur länge den varit utan tillräckligt med olja i lådan.

Är det då ett stödlager som krabbar eller kan det vara något annat.

Vad i hela friden är ett stödlager förresten?

Sen till mitt andra problem.

Det är ett visst missljud när jag startar från stillastående just när jag släpper upp kopplingen och far iväg. Ett litet skrik snarare. vad kan det vara då? Man hör en gammal bil låta så där ibland på parkeringar och i rondeller et.c då och då
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lådan är väl dålig. Det är ingen mening att jobba med den, lättare att hitta en på skroten. Det går att ta från en 740 också om man flyttar över medbringaren till kardan och spakstället. Stödlagret sitter mitt på kardan, den är tvådelad så det behövs en upphängning på mitten. Men då skulle det låta på alla växlar.

Ljudet i kopplingen finns på en del bilar, men det är inget som är på väg att gå sönder. Typ som tjutande bromsar. Passar du på att byta koppling samtidigt med lådan kanske det försvinner, men annars det är inget att bekymra sig om.
av Vovlo_Henrik
Låter som växellådan och som sparkz skrev plocka en låda från en skrot eller liknade, delarna till lådan är dyra :(
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]