Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjenare. har ett mysko problem. vanligtvis så brukar generatorn ladda mer ju högre varv man ligger på , men min ligger tvärtom. Men laddningsmätaren ändras inte , den laddar på som vanligt står det , men när jag kommer upp i en 4000 så bli alla lampor svagare. väldigt mysko fel. har inte kollat nå noga men har nån någon misstanke vad det kan vara ? :)

Det är en 245 78a med en b230a .
av Rådlös
Inga misstankar, men möjligen ett tips. Släck alla lampor och övriga förbrukare i det högre varvtalet. Tänd dom en grupp i taget (så långt det låter sig göras). Om du ser någon skillnad på grupperna och ser när spänningen sjunker, så har du ringat in en tänkbar felkälla. Då vet du var du skall börja leta.
Det är nog en fördel om du kan ha en voltmeter inkopplad när du prövar detta. Ha gärna en assistent med dig som kollar instrumentet medan du kör. Om du vill vara noggrann och har ett bra instrument, så skall du koppla in dig direkt på generatorn, eller möjligen på batteripolerna.

En motfråga: -78 med en B230 A? Har du bytt motor?
av Amarace
Hmm, "laddningsmätaren", du har alltså en Voltmätare men den står på samma volttal när detta händer?
Då är endera mätaren fel eller så har du spänningsfall någonstans mellan den förbrukare som blir svagare och batteri någonstans. Och är det då all belysning så kan man starkt misstänka ljusomkopplaren, men det är alltså bara om den laddar normalt enligt voltmätare.
Rådlös skrev:Inga misstankar, men möjligen ett tips. Släck alla lampor och övriga förbrukare i det högre varvtalet. Tänd dom en grupp i taget (så långt det låter sig göras). Om du ser någon skillnad på grupperna och ser när spänningen sjunker, så har du ringat in en tänkbar felkälla. Då vet du var du skall börja leta.
Det är nog en fördel om du kan ha en voltmeter inkopplad när du prövar detta. Ha gärna en assistent med dig som kollar instrumentet medan du kör. Om du vill vara noggrann och har ett bra instrument, så skall du koppla in dig direkt på generatorn, eller möjligen på batteripolerna.

En motfråga: -78 med en B230 A? Har du bytt motor?

okejokej, japp jag har bytt motor. satt en B21a från början.
Nu har den flippat ut helt , funderar starkt på om det är batteriet. om jag laddar batteriet en stund och sen startar bilen och kör en sväng så även när jag stänger av den så är batteriet dött. den verka inte vilja ta laddning. voltmätaren står på 13 normalt nu men när jag belastar med stareo,fläkt,extralysen så kan den gå ner på 11-12 v. ska kolla när jag kommer hem om generatorn laddar som den ska.annars får jag nog prova med ett nytt batteri.
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]