- tor 16 apr 2009, 11:48
#279878
Den går till ( eg från ) vevhusventilationen, och som du märker så tar motorn tjuvluft om slangen inte är tät mot nippeln.
Nippeln är "kalibrerad" dvs den har en utprovad diameter, för att vevhusventilationen skall fungera på avsett sätt, du kan rensa nippeln vid behov, men börja inte borra eller förändra den.
Där slangen från nippeln sitter fast finns en kort gummibussning, skarv, den brukar bli stenhård och kan då börja läcka, det finns även ett flamfilter, normalt i plast, detta bör rengöras någon gång emellanåt.
/greenbay
V70-00, V50-12, XC60-17Peugeot Expert-02, V70-12,Toyota Avensis-99,V50-08,C70-01,V50-06, 854-94,745-88,245-91,-83, Amazon-64, 244-79 turbo,Ford Granada-79,Toyota Cressida-81,Saab 900 T-80,Toyota Starlet-83, 142-68, 244 Turbo-81