Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bredställ
Fick hjälpa en Maserati Quattroporte (den senase) att komma uppför en liten backe senast det var halt. När jag sen mötte samma backe med min röda värsting gick det som en dans!
Det var nån nätpladdrare som påstod att 360 har diffbroms, och min första tanke var att det låter ju helt orimligt på en billig gubb-bil med ynka 105 hästar, men den tar sig fram sjukt bra i halka så jag blev osäker...
När jag nämde framkomligheten och diffspärr-ryktet för min far gissade han att konstruktionen med växellådan baktill gör att det blir nästintill gratis att konstruera en diffspärr, och att Volvo därför gjort detta.

Alltså: Beror 360:s suveräna framkomlighet på diffbroms, eller är det bara den gynnsamma viktfördelningen som gör att det driver så bra?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Brainy
Det har diskuterats i oändlighet på http://www.300power.com, det man kommit fram till är att diffbroms troligtvis inte finns men att den ändå spärrar diffen riktigt bra. Gör en burnout och båda hjulen hänger med för det mesta, dock inte alltid.

/Anders
Användarvisningsbild
av henka35
Kan bara hålla med. Min 360 GLS -85 går lika bra i snö och slask som en XC70 :) :)
Absolut den roligaste bil jag har haft. Numera är det bara frun som kör V70N.
Användarvisningsbild
av Nexus
kör ni med en 200kg sandsäck i bagaget??? jag hade en 360 gls-85 och fastna vid varje rödljus trotts nya" taikon " vinterpuckar
eller berodde det på tung höger fot :lol:
av danne_1313
svetsa skiten gjorde jag efter det att den hade skikat ut en massa drev och grejer men dett gick att kola i från det mesta men jag lyfte i en b230 i min från en 740glt går som satan
av LJP
Hej, jag vill påstå att 300-orna levererades med diffbroms till Schweiz eller om det var Österrike.
Hittade någon notering om detta på en hemsida för 300 entusiaster, vill minnas det var från Holland.
Jag har utan framgång försökt hitta igen den.
Dock har jag lite kontakter i Gent, dessa är aktiverade, och sökning pågår.
Jag återkommer så fort jag får tillgång till info.
Mvh, L-J
av Rådlös
En fundering om diffbroms eller inte. Om man lyfter upp hela bakändan, båda hjulen, och snurrar på det ena så borde man väl se om det är någon broms? Är det diffbroms, så följer det andra hjulet med. Är det inte, så står det still, eller t.o.m. går åt andra hållet. Man kan ju även ha en assistent med som försöker hålla emot.
Jag kan tillägga att jag har diffbroms på min Volvo 245 -92. (Kräver speciell olja i bakaxeln).

Och för den som eventuellt inte har stött på dom här begreppen tidigare. Diffbroms medger en viss liten slirning på höger och vänsteraxeln, men båda driver. Den kopplas bort automatiskt över en viss hastighet.
En diffspärr låser båda axlarna till varandra, berghårt! Den kopplas i och ur manuellt.
av greenbay
Det finns även olika diffbromsar. Den som kopplas ur vid 30-40 km/h kallas allmänt för "husvagnsdiff", vanlig på 740, 940. Sedan finns det 2 st olika diffbromsar som INTE kopplar ur pga hastigheten.
Dessa såldes original av volvo och ingick i deras R-sport sortiment. De hade olika förspänningsvärden, och gav olika mycket bromsning. Det går även att shimsa dessa till helt egna spec.
/greenbay
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]