- sön 05 apr 2009, 12:55
#276164
Hej.
Jag har stött på ett mystiskt problem med min volvo 440 2,0 som jag misstänker är någon form av elfel.
Igår när min kompis körde bilen lät det som att han "mellangasade" medan han kopplade, vilket jag bara trodde berodde på att han var ovan med bilen, själv var jag upptagen med en hamburgare och kommenterade inte ens saken.
När jag sedan, efter förrättat ärende släpper av min kompis, och stannar på affären, har jag själv inte märkt något konstigt. Men! på den sista snutten mellan konsum och hem, händer samma sak för mig, bilen varvar i friläge (runt 2000 varv). Jag trodde, och hoppades att det bara var fjädermekanismen som gasvajern sitter i som var lite krasslig, eller att den var dåligt spänd. Därför funderade jag inte så mycket på saken.
Väl vid garaget blev jag vungen att stänga av bilen för att öppna garagedörrn (extra nyckeln till garaget sitter på bilbnyckeln), då händer det märkliga - motorn fortsätter att gå trots att tändningen är av.
Eftersom garaget är trångt parkerade jag istället bilen utanför och fick döda den med et ordentlig "kärringstop". Eftersom det var mörkt tog jag bara en snabbtitt under huven o kände lite på gasvajern, kollade olja och kylarvätskan (det lät nämligen lite som att det pös nånstans). Kunde inte se mycket och beslutade mig för att ta en titt idag istället.
Det som pös måste ha varit något som "var igång" eftersom batteriet idag var helt smäcktomt - inte ens centrallåset fungerade.
När jag ordnat en laddare till batteriet ska jag alltså börja felsöka.
Är det någon som har en idé om vart jag skall börja?
Jag har stött på ett mystiskt problem med min volvo 440 2,0 som jag misstänker är någon form av elfel.
Igår när min kompis körde bilen lät det som att han "mellangasade" medan han kopplade, vilket jag bara trodde berodde på att han var ovan med bilen, själv var jag upptagen med en hamburgare och kommenterade inte ens saken.
När jag sedan, efter förrättat ärende släpper av min kompis, och stannar på affären, har jag själv inte märkt något konstigt. Men! på den sista snutten mellan konsum och hem, händer samma sak för mig, bilen varvar i friläge (runt 2000 varv). Jag trodde, och hoppades att det bara var fjädermekanismen som gasvajern sitter i som var lite krasslig, eller att den var dåligt spänd. Därför funderade jag inte så mycket på saken.
Väl vid garaget blev jag vungen att stänga av bilen för att öppna garagedörrn (extra nyckeln till garaget sitter på bilbnyckeln), då händer det märkliga - motorn fortsätter att gå trots att tändningen är av.
Eftersom garaget är trångt parkerade jag istället bilen utanför och fick döda den med et ordentlig "kärringstop". Eftersom det var mörkt tog jag bara en snabbtitt under huven o kände lite på gasvajern, kollade olja och kylarvätskan (det lät nämligen lite som att det pös nånstans). Kunde inte se mycket och beslutade mig för att ta en titt idag istället.
Det som pös måste ha varit något som "var igång" eftersom batteriet idag var helt smäcktomt - inte ens centrallåset fungerade.
När jag ordnat en laddare till batteriet ska jag alltså börja felsöka.
Är det någon som har en idé om vart jag skall börja?
Senast redigerad av 1 danbanan, redigerad totalt 0 gånger.