Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stucke
Hej jag har precis köpt en volvo 460 och nu har det dykt upp ett problem som bara blir värre.. den startar och går ganska jämt på tomgången men när man kommer upp i lite varv så stryps den och det händer ingenting trampar man gasen i botten så brummar det mycket i luftburken och den vill långsamt dö.. har kollat spjällhus och torkat ur samt rengjort luftburk/filter och luftslang den sistnämda är lite torrsprucken i vecken och luft burken har sprickor runt tvvå av fästena men jag tycker inte att det borde göra att den går så dåligt. så min fråga är kan det vara att det måste vara supertätt och därför blir så eller kan det vara något annat?
Hej!

Jag tycker felet påminner om när det är fel på luftmassemätaren. Testa att koppla ur den och se hur den beter sig då.

Edit: Förresten, har du kollat med handen om det är något tryck på avgaserna ur avgasröret? Tänkte så du inte har en igensatt katalysator eller burk.

MVH, Daniel.
av stucke
Tak för svaret..
Ja jag har tryckt foten mot avgasröret och där är det tryck men den gick lika jämt på tomgången vilket verkade oroveckande bör den inte vilja dö om man täpper igen..

Jag har försökt lokaliesera lmm men jag vet inte var den sitter eller hur man kopplar ur den har du något tips på detta??
Om jag inte är helt ute och cyklar så har du en 1.8 liters, motorkod B18U. Då har du förvärmning av insugsluften som styrs via ett spjäll längst ner i luftfilterburken. Kan vara så att den kärvar då den styrs av en vaxtermostat. Du har ett tunt plaströr som går mellan luftfilterburken och inusgsröret. I insugsröret sitter en annan liten termostat. Rengör även den med 5-56 eller liknande.
Tror inte att burken i sig måste vara helt tät men däremot termostathuset i luftfilterburken. Lycka till!

PS! Återkom gärna med resultat. DS!
av stucke
Problemet löst det var bränslepumpen.. bytte den och nu funkar det igen.. blev lurad av att den stryptes av all luft och därför trodde jag det handlade om insugsproblem men den fick ju ingen bensin och det tyckte han inte om...
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]