Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stucke
Hejsan
Var precis ute och sökte felkoder i den lilla boxen med dioden under huven jag hade 6 hål men bara stift i 3 antar att det stämmer 2 av 3 blinkade 1-1-1 som jag har förstått innebär no problemas men den som har nummer 3 blinkade 1-4-2 jag har sökt överallt efter vad detta innebär men hittar inget snäll hjälp det är en 460 94a med b20f motor
av N0RBERG
Enl. min verkstadshandbok ska man endast använda uttag nr2.
Står följande:
Anslut diagnoskabeln till uttag 2 och slå på tändningen. Kontrollfunktion 1 startar då man trycker in knappen en gång i 0,5-1sekund. Dioden blinkar 3 gånger med 3 sekunders intervaller och meddelar på så sätt en tresiffrig felkod.
Koden 1-1-1 betyder, inga fel lagrade.

Det beskrivs även 2 andra kontroller:
Kontrollfunktion 2 startar genom att trycka in knappen 2ggr. Kontrollfunktion 2 beskrivs som en kontroll som nästan aldrig används då det endast testar om t.ex. AC-systemet är rätt kopplat osv.Används egentligen bara efter hopsättning för att se att kablarna är rätt anslutna.

Kotrollfunktion 3 startar genom att trycka 3ggr. Startar en serie mekaniska kontroller som man kan känna och lyssna sig till. Bland annat:
insprutningsventil,tomgångsventil,EVAP-ventil (vissa modeller),AC-koppling,systemrelä,relä elektrisk vattenpump.

Hittar ingenstans i boken den felkod du nämner. Och har du inga felkoder när du testar kontrollfunktion 1, så har du mest troligt inga felkoder alls.

Nollställning av koderna efter att felen åtgärdats: Tändningen påslagen, tryck in knappen minst 5sekunder. Släpp knappen och vänta tills dioden tänds, tryck in knappen ytterligare 5sekunder. Därefter kan man aktivera kontrollfunkrion 1 igen och se, att koden 1-1-1 visas.

Blev mycket text, men hoppas det bringade lite klarhet i det hela.

*Såg nu i ett tilläggsavsnitt längre bak i boken att man från och med -93.07 även kan använda diagnosuttag 7 och trycka in knappen 1 gång för att på så sätt få fram lite elrelaterade fel så som resistans, kortslutning i bl.a. rattmodulen.*

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]