Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av edhunter
#270311
Hej!

245:an (-88) har börjat spöka..
Det började med att jag slog av bilen fast positionsljus samt instrumentbelysning slocknade inte. Det felet kvarstår, tog lös lamporna som lyste bara..

Senare skulle jag stänga av bilen och då stannade den inte trots att jag vred av och kunde plocka ut nyckeln. När jag vrider på ljusställaren efter jag tagit ut nyckeln från "nollan" till helljus stannar bilen. Till saken hör också att det händer bara ibland samt att den nu också börjat ladda ur batteriet, har kommit ut 2 dagar i rad med heldött batteri.

Är det ljusomkopplaren som fått fnatt. Elfel på någon jord eller liknande. Tändningslåset har jag sett något om, måste man byta tändningslåset eller går det att repa isf?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#270373
Släpvagnskontakten skulle jag gissa på... Lyft på mattan i bak under luckan. Om det är en original kabelsats finns det ett gäng 1-poliga kontakter att dra isär där.
av edhunter
#270904
Tackar.. Bytte lite lampor och drog ut släpvagnskontakten och då blev allt hyfsat normalt igen..

Bilen drog ur batteriet tidigare också, mätte på alla säkringar och den enda som gav utslag var säkringen med Klocka, stereo och innerbelysning. Den visade på ~ 0,06 A när tändningen var av.. Det är väl ganska normalt, eller?
av Rådlös
#270968
Det är egentligen bara att räkna på dom förbrukare som är inkopplade. Klockan X Ampere + stereon Y Ampere + innerbelysningen Z Ampere. Det blir den totala strömmen.
Men nu är verkligheten egentligen något annat. Hur mycket ström drar t.ex. klockan under normala fallet? Det vet vi inte med mindre än att vi skruvar loss den och i bästa fall lyckas hitta någon märkning på den.
Men i vissa fall, kanske inte just det här i Edhunters exempel, kan man med ledning av säkringarnas storlek, OBS! i originalinstallationen från fabrik, få ett hum om vad strömförbrukningen inte skall överskrida.
Men t.ex. lampor anges aldrig i Ampere, säger någon då. Det är rätt, så får vi ta fram miniräknaren igen. Om vi vet effekten, Wattalet på dom berörda lamporna, så räknar man så här: I = P/U. Och I är strömmen (Ampere), P är effekten (Watt) och U är spänningen (Volt).
Användarvisningsbild
av Sparkz
#271048
60 mA är lite i överkant, hälften hade varit bättre. Men med ett bra batteri borde den klara att stå still en vecka iaf.
En tumregel är halva batterikapaciteten = max tjuvström i mA. 30 mA med ett batteri på 60 Ah alltså.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]