Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsakel
Hej, hoppas på hjälp. Helt plötsligt så går ej axeln där gasspjället sitter tillbaka helt med följden att gasen hänger sej. Verkar som någon fjäder inte riktigt orkar dra den tillbaka. Har kollat samtliga o den enda som verkar skum är den som sitter under linskivan där gasvajern sitter. Alltså inte den övre utan den som sitter under närmast blocket. Är det någon som vet hur den ska sitta o om den påverkar gasspjället o liksom drar den tillbaka.
av Rådlös
Nu framgår det inte vad du har för årsmodell och motortyp, men jag hade liknande störningar på min -92, med F-motor.
Där hängde sig gasen ett antal gånger, men det lossnade om man växlade ur och "stampade" på gaspedalen ett par gånger. Emellertid visade det sig något halvår senare vad det egentliga felet var. Den länksång som går mellan vajerhjulet och gasreglaget hade ledhylsorna ingjutna i bakelit. Bakeliten sprack till slut och jag hade helt plötsligt ingen gasförmåga mitt i rusningstrafiken på Essingeleden (Sthlm). Jag kunde "rädda mig" på tomgång och varningsblinkers in till vägkanten i en ficka där och lyckades fixa en katastroflösning med lite ståltråd och ett snöre, som jag lyckligtvis råkade ha i bilen.

Min hypotes är att sprickorna i bakeliten ställde länkstången i någon sorts låst läge. Men först när bakeliten föll i bitar visade sig felet direkt. Kolla detta om du har motsvarande modell.
Användarvisningsbild
av eccy243
När gasen hänger sig så är det sällan fjädern det är fel på. Anledningen till att det hänger sig är oftast att det går för tungt nånstans.
Lossa länkstången från gasrullen till förgasaren. Vrid sen på gasrullen. Den ska löpa lätt. När du släpper den med handen så ska den smälla tillbaka på en gång.
Om den är okej så vrider du på spjällaxeln på förgasaren. Den ska också löpa lätt. Den ska också gå tillbaka till tomgång när du släpper den.

Nu bör du förhoppningsvis veta vad som är fel.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]