Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stdbil
Hej!
På senare tid så har det börjat hända konstiga saker med min volvo 240 -83.
Oljelampan har börjat blinka till då o då samtidigt(ibland sken under nån minut) som temperaturmätaren i bland bara lägger av. Antar ett elfel.
Skall sägas att motorn är nyservad(Olja, oljefiler, tändsift, luftfilter) i dagarna samt nybytt startmotor nyligen.

Mvh David
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kablarna på din motor har varit utsatta för olja och värme i 26 år, det är inte ovanligt att isoleringen smular sönder och ramlar av. Särskilt till oljetrycksgivare och generator där det är nära till grenröret. Skulle tro att kabeln till oljetrycksgivaren ligger mot jord där nånstans.
Man brukar få skära upp skyddsslangen tills man hittar frisk isolering och skarva på en bit kabel därifrån.
Tack för svar!
Hitta troligen felet. Är en dosa med ett antal kablar som går in till instrumentbrädan som var skalade och vissa ihop tvistade. Städade upp röran och nu lyser inget och allt funkar!
Men när jag ändå har dig på tråden:
Besiktning närmar sig och jag la märke till att handbromsen tog dåligt. Så jag bytte bromsbackarna här om dagen och spännde vajerna innefrån vid spaken. Den tar bättre men man måste dra åt som bara den!
På vissa tidigare modeller av 240 så fanns den tydligen en justerings möjlighet direkt vid backarna men den finns, vad jag kan se, inte på min modell (-83).
Någon erfarenhet av detta? Tips?

Mvh Falk
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det fanns justering på gamla 240, men då är vi nog på 70-talet. Järnet du har i stället är ersatt till en justerskruv, så köper du nytt så får du justering. Men det brukar gå att få ordning på handbromsen ändå. Trummorna kanske är så slitna att radien inte stämmer? Det borde isf synas att det bara har tagit på en liten yta på backarna om du tar isär det igen.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]