Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stdbil
Hej! Min gamla goe volvo 240 har fått lite problem. Motorn som annars alltid startar har slutat och dra runt. Vrider du om nyckeln får du tändning men motorn drar icke runt. Skall sägas att man här "klicket" också som jag hört skall vara nödvändigt. Förslag på åtgärder?

Besiktning närmar sig och har noterat att handbromsen tar dåligt. Bytte för några månder sedan bromsskiva och ok på färdbromsen. Antar att det finns ok till handbromsen med. Andra förslag på vad som kan vara fel? Kanske har fel inställning?
Senast redigerad av 1 stdbil, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Handbromsen har inget ok. Den har trumbromsar, inuti bromsskivan (bromstrumman) sitter två halvmåneformade bromsbackar och en mekanisk motsvarighet till en bromscylinder som trycker ut bromsbackarna mot insidan på bromsskivan/trumman.
Det vanliga är att justera handbromsvajern i bakkant på handbromsspaken, om inte backarna är utslitna. Det fanns även ett hakhjul med "taggar" i bromstrumman att justera backarna, men det togs bort på senare modeller.

Ditt startproblem låter som om du har tomt batteri helt enkelt. Om spänningen har sjunkit för lågt "tillåter" inte elektroniken att du drar ur batteriet ännu mera. Därför kopplar den bort allt vad startmotor heter.
Prova med startkablar och en annan bil till att börja med. Hjälper inte det så kan du börja felsöka på startmotorn. Om du kan starta med hjälpstartkablar eller bogsera igång den vet du i alla fall att motorn är startvillig.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]