Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v440
Hej,

Jag följer Norbergs råd och sätter upp en ny tråd då jag också insåg att det blev fel :mrgreen: .

Jo, jag fick anmärkning på besiktningen för ojämn bromsverkan fram samt anliggande broms vänster fram. Visade sig att bromsbeläggen vänster fram har nypt fast stenhårt (kolven går inte tillbaka). En av bultarna som håller bromsoken (glidkolv?) har också satt sig fast (fast det ger sig snart).

Så länge ena bulten sitter där den sitter så håller jag på på att behandla kolven med 5-56 men den verkar inte vilja ge sig.

Så hur tacklar man det här bäst? Fortsätta med 5-56 som nu och hoppas att kolven ska glida tillbaka eller plocka ner bromsoken (när väl bulten har lossnat) och smörja upp det? Vill helst slippa köpa nytt ok. ?:-/
Någon som har erfarenhet av liknande problem?

Min bil är en 440 92:a, 66kW, 1,8L utan ABS.
Användarvisningsbild
av Stubben
Hej.
Jag hade också problem med bakbromsarna,som då och då började ligga på.Enligt reparationsboken skall man endast rengöra glidbultarna och inte smörja dom med något.Jag rengjorde bultarna och satt på värmebeständig vaselin på dom så mycket det gick och skruvade ihop igen och har inte haft några problem med åtsittande bromsar mer.
Angående bromskolvarna och bromscylindern så kan man om det finns repor på dom försiktigt slipa bort dom med en fin slipduk,men kom ihåg att vara försiktig så du inte skadar dom eller går på för hårt.Kolvtätningsgummit och skyddsgummit runt kolven finns att köpa för en billig slant och är värt att byta om dom är dåliga.
Dethär förutsätter förstås att du tar bort oket för att kunna göra.
Annars brukar ju skyddsgummit runt kolven gå sönder när det blir till åren,vilket leder till att vatten,sand och salt slipper på kolven och den tar fast.
Gammal bromsvätska tenderar att få i sig fukt från kondens i bromsvätskebehållaren,vilket leder till att kolvar också kan kärva,då är det bra att byta till ny bromsvätska och lufta bromsarna.
Lycka till,och hoppas det var till någon hjälp.
av v440
Hej Stubben,

Tack för alla råden.

Jag ska försöka få loss den sista bulten och använda värmebeständigt vaselin. Men även om det endast skulle vara de felen så är det nog bra att byta Kolvtätningsgummit och skyddsgummit runt kolven inser jag.

Då har man lite att göra till helgen :wink:

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]