Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av puckolina
hej
jo det är som så att vi tog en tripp från örebro till sundsvall igår, och vi hamnade i värsta proppen och fick krypköra i 2h, efter det typ kokade bilen och vi fyllde på med kylarvätska, men något som hände i samband med detta var att bilen började skrika. vad kan det vara?
när vi hade kört ett tag försvann det för att sedan börja igen typ 2h senare. jo just det, den slutar att skika när man styr lite svagt vänster eller när man bromsar.
alla vätskor finns och så, så jag undrar lixom vad det kan vara är det nått med bromsarna, kullagret eller någe annat?

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Nebu
Är det typ som när en känslig rädd tjej ser en mus :-O) Typ så högt skrik eller är det helt åt pipan jag gissar?
Misstänker att det är servo/generator remmen som låter. Vet att detta är irriterande men jag har ännu inte funnit en bra bot mot detta! Någon som har erfarenheter av remspray? (man sprejar detta på remmen och ska då få bort oljud å "stärka" remmens egenskaper)

Ps kanske är dags att byta remmarna i bilen. Kolla när senaste kammrems byte var!

Hopppas jag varit till någon hjälp :)
av puckolina
nä kammremen är bytt för typ 150mil sedan, så jag tror inte att det är den som spökar, bytte även fläktremmen då, så tror inte att det är dem som spökar för mig, eller jag hoppas att det inte är dem som spökar...
av Lelle
Hade liknande problem, det sitter 2 kolvar i varje bromsok som ska fördela trycket när man bromsar, dessa rubbade sig inte på min högra sida, vilket resulterade i att bromsen tog ojämnt o det var ett fasligt skrik hela tiden(vet inte om ena belägget låg på hela tiden), det tystnade, som du beskriver, när man bromsade eller vred lite på ratten. Bytte bromsbelägg o köpte nya "glidkolvar" på micro 180:- 2-pack.

Relativt enkelt att byta.

Lelle
av v440
Hej,

Lånar den här tråden. Fick anmärkning på besiktningen för ojämn bromsverkan fram samt anliggande broms vänster fram. Upplever ett skrapande ljud när man bromsar. Så mina frågor är om det är svårt att byta de här glidkolvarna samt hur man vet vilken modell man har (finns glidkolvsatser till Lucas och Ate)?
Min bil är en 440 92:a, 66kW, 1,8L utan ABS.
av N0RBERG
v440 skrev:Hej,

Lånar den här tråden. Fick anmärkning på besiktningen för ojämn bromsverkan fram samt anliggande broms vänster fram. Upplever ett skrapande ljud när man bromsar. Så mina frågor är om det är svårt att byta de här glidkolvarna samt hur man vet vilken modell man har (finns glidkolvsatser till Lucas och Ate)?
Min bil är en 440 92:a, 66kW, 1,8L utan ABS.
Har väldigt lite erfarenhet av bromsar, så kan tyvärr inte hjälpa dig.
Men jag skulle tro att du har större chans att få svar på dina frågor om du postar en egen tråd om ditt problem med en mer passande rubrik för ditt problem.
Lycka till!
av Cicaro
Remspray har jag inte särskilt goda erfarenheter av, hjälper en stund och man är tvungen att vara jäkligt nog med var man sprutar den för den vill gärna dimma iväg i hela motorhuven(vilket luktar bränt när motorn sen blir varm). Men som sagt var hjälper en stund om man har en rem som låter men vete katten om jag tycker det är värt det det :)

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]