Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anp
Rådlös skrev:Årmodell -89? Har du inget diagnosuttag på den? Om det är en sen, även kallad 89 b, skall du ha ett diagnosuttag. Kolla det.
-88B kom väl diagnosuttaget?
av lynx59
enligt diagnos systemet larmar den för fel kod: 3-1-2 ingen signal från detonationssensor. kan det ställa till det så den ej startar? provade idag att dra ur relät till bränslepumpen och köra med bara startgas och då går den. misstänker att den får alldeles för mkt bränsle. för det luktar bränsle som f-n om den och stiften blir dyngsura.
av anp
Knacksensorn backar väl bara tändningen ifall motorn spikar, den påverkar väl inte start av motorn?
Går den på startgas borde du ha gnista, och blir stiften blöta av bensin så borde bränslesystemet fungera.
Jag vill gissa återigen på kamremmen i det läget.
av lynx59
som det verkar så var kugghjulet som driver rotorn 2 el 3 kugg fel. ska meka ihop imorgon och se om det blir ngn skillnad..
av lynx59
nu har jag ställt in kammen exakt och problemet kvarstår. när felet uppstog så vägrade den starta stod en dag sedan gick den fint och sedan mer och mer sällan. kan det vara ngt jordfel med insprutningen eller liknande? ger snart upp ??:-/
av lynx59
problemet löst! det var packningen till kammen som gått sönder och läckt olja på remmen, så det var därför den kuggat över.såg inte det förut när kåpan satt på.var bara lite het och trodde den skulle smälla igång bums (har ju stått ett år iaf) nu spinner den som en katt och får leva ett tag till. stort tack för alla tips och förslag!!

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]