Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monado
Hej alla igen.
Nu har jag ägt min 460 i ett och ett halvt år och den har hitills inte gått utan problem en enda gång.
Info: 460 -95 , B20F , Automat , 22000 mil

Jag har förljande problem:
* Bilen vägrar ibland att starta, vid kallt eller fuktigt väder. Startmotorn går runt men det går segt och den vägrar tända, med startkablar startar den sen alltid.
* Vid kall motor klarar den inte av att stå på tomgång, dör utan manuellt gaspådrag. När man sedan fått upp temperaturen i motorn ligger den på ca 1200 varv och om man gasar upp den över 2000 varv så ligger tomgången sedan på 1800 varv, tills man lagt i växel igen.
* Avgasvärderna är helt åt pipan, alla är flera gånger högre än tillåtna värden.

Jag har gjort följande:
* Bytt motortempgivare (den som sitter till höger frammåfrån, under 4:e tändstiftet)
* Gjort den vanliga servicen (Olja filter tändstift osv)
* Gått genom alla kontakter till givare ( Kontaktspray & Volvos lågtemperaturfett)
* Gjort rent alla jordpunkter och bytt jordkablar
* Bytt lambdasond
* Undersökt om den tar in tjuvluft, det gör den inte

Jag börjar ge upp hoppet och vänder mig en sista gång till er som har erfarenhet i hopp om att hitta en lösning.
Ursäkta att det blev en uppsatts av det här...
Angående startproblemet så rekommenderar jag dig att köpa ett nytt batteri. Om den startar med starthjälp men inte utan.
Sen undrar jag liksom MoteX740 om du kollat upp eventuella felkoder? Det är till en otroligt stor hjälp vid felsökning!
Kan ju vara vad som helst som spökar, så kolla felkoderna och återkom sedan med resultat så så har vi lite mer att gå efter.

Lycka till och Ge inte upp!

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]