Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linda1987
Jag är en okunnig och ny ägare av en Volvo 440 och idag hände något som jag är orolig för att det inte går att reparera. Den har gått kanonfint och jag är himla nöjd med bilen. Men oljelampan började lysa och den började lägga av, jag stängde av den fort som ögat. Oljenivån var precis på den lägsta markeringen och jag fyllde på med mer motorolja till en bra nivå, men bilen går inte att starta. Motorn har väl skärt sig, eller vad man säger. Det är så klantigt att jag inte kollat oljenivån, men har någon av er erfarenhet av sådant, om det kanske går att hoppas på att bilen kan repareras. Kanske inte så lätt att veta, men undrar i det vildaste ändå.
av Cicaro
Hoppas kan man alltid, dock så kan det vara många olika saker som hänt när oljelampan börjar lysa och motorn dör, ex. vis så var det precis så när min 460 gick ur tiden genom att kamremmen sköt.

Det mesta går att reparera, men en del saker kan vara så dyrt och krångligt att inte bilen är värd det. Om du kikar där du fyller på olja när startmotorn drar runt, rör sig någonting? Om inte är det stor risk att det är kamremsbrott(rätta mig om jag säger fel) och då blir det väldigt dyrt och knepigt, sällan värt att laga då du i princip får byta hela motorn på 400serien.

Tråkigt att det händer en nybliven bilägare, lycka till med felsökandet, om inte annat hjälper får du bärga in bilen till en verkstad och be om kostnadsförslag så vet du om bilen är värd det hela eller ska skrotas(ja jag vet att det inte är det förslag man vill ha men ibland är det ett rätt vettigt alternativ)

Sen ett bra tips är att skriva vilken motor du har då det underlättar för folk att kunna hjälpa till :)
Användarvisningsbild
av vetten
Är du säker på att motorn inte hade stannat innan oljelampan tändes, tycker inte att den ska skära bara för att oljenivån är nere vid lägsta strecket Det som i värsta fall kan ha hänt är väl att kamremmen har gått av och då stannar ju motorn och oljelampan tänds och om kamremmen är av så har det tyvärr blivit "ventilsallad". Om du öppnar oljepåfyllningslocket och tittar ner så bör du kunna se lite av kamaxeln be samtidigt en kompis att köra runt motorn på starten om remmen är hel så ska kammen röra på sej om inte så står den still.
av Linda1987
Tack för era svar!
Ja, nu har en person kollat samtidigt som ja försökt starta och han sa att han inte trodde att den skärt sig utan att det var kamremmen o han sa också att den då kan ha slagit sönder en del där inne... eller hur han nu sa. Han ska hjälpa mig bogsera till en verkstad o så får vi se om det blir en ny bil eller om det är ett lättare fel... tråkigt på min fina bil... man blir ju lite mer kunnig när sånt här händer men synd om det ska kosta bilen...
O sen vet ja inte mer om motorn än att det är en 2 liters eller va man säger... den e ju inte så gammal 95:a.
Användarvisningsbild
av MoteX740
vad har du för årsmodell på bilen ? jag har en motor från -95 du kan få köpa billigt om den passar
av Linda1987
MoteX740 skrev:vad har du för årsmodell på bilen ? jag har en motor från -95 du kan få köpa billigt om den passar
Det är en -95, eller kan va -96. För nu är bilen avställd o har skaffat en ny, pappa ska kanske försöka laga den när han kommer hit. Hur billigt? För dte kan ju va intressant om han ska försöka fixa den

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]