Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sussox
Dagens!

Jag är relativt ovan vid begreppet choke och nu med min nya fina bruna 240 77'a så är ju choke ett faktum.

Första starten jag gör med bilen varje dag (dvs kall motor) oavsett om de är 5 grader eller 15 grader ute så är den oftast grymt surstartad.

Jag chokar och den går igång, men den första kilometern så kan den gå väldigt ryckigt och dö på tomgången ibland.. Beror detta på choken att ja gör fel nånstans eller beror de på nåt annat som är fel?

Chokande gör jag genom att dra ut den helt och få igång bilen, sen justera lite tills ja får en jämn tomgång..

Nån som vill upplysa mig?
av Henrik Wingmyr
Det bästa du kan göra är att du drar ut choken till max när du startar. Ha den på max en kilometer ca, sen kan man dra ner den till ca hälften tills motorn blir "varm" sen är det bara att trycka in den helt.

Detta funkade på min Volvo iaf.

Eller så gör du som en polare till mej (snål fan) Han startade med choken och när han hade fått "rull" på bilen så tröck han in choken helt och hoppades på det bästa :D
Användarvisningsbild
av volvo
Eller så drar du ut halva och trycker in gasen i botten så känner du om den vill ha mera eller mindre av shoken
Användarvisningsbild
av 240power
tjenare gör likadant på min 244 skuter in den så fort bilen rullar men då går den ju osså som en påse nötter tills den bler varm
av Sten
Jag chokar och den går igång, men den första kilometern så kan den gå väldigt ryckigt och dö på tomgången ibland.. Beror detta på choken att ja gör fel nånstans eller beror de på nåt annat som är fel?

Grundtips. Använd full chok vid start av kall motor. Använd sedan så lite chok som möjligt. Du lär snart upptäcka när din får för lite chok och går illa eller dörr.

Hur mycket chok som skall användas varierar från bil till bil. Du får lära dig hur mycket chok din bil behöver.
En sak som kan påverka detta är en anordning på utsidan av förgasaren som påverkar gasspjellet när man ger chok. man kan säga att det blir förhöjd tomgång när man ger chok. Detta kan vara bra för att inte bilen skall stanna när den är kall och på grund av detta går lite illa. När bilen börjar bli lite varm så kan för mycket chok orsaka att motorn blir dur och dör. medans andra bilar med mera förhöjd tomgång kan hållas vid liv med choken.
av Dannemannen
Precis som sten säger så är ju det a och o hur förgasaren är inställd. Förr i tiden (innan jag justerade min förgasare) var jag tvungen att köra med choken i halvt läge under lång tid innan jag kunde dra in den. Numera räcker det för mig att använda choken till att kallstarta.
av DjAlbert
Choken den är bra den.

Själv har jag alltid lite chok för att slippa o ha foten på gasen hela tiden p.g.a avsaknad av tomgång :roll:
av Mr_740
Jo så kan man ju göra, men då finns det stor risk för att tändstiften blir sotiga om man har choken lite utdragen hela tiden, dessutom så drar ju bilen mer bränsle i och med det.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]