Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet att man ska söka först men jag har inte hittat något som stämmer med mitt problem. Bilen går bra medans jag kör men så fort jag håller in kopplingen när jag ska stanna t.ex så lägger bilen av. Om den inte lägger av så ligger den på ungefär 1000varv och sen tvärdyker ner och börjar "hacka" Och ibland reagerar den inte på gasen när jag ska försöka få upp varven. Har bytt tomgångsmotor men vet inte vad det kan vara för fel för den går likadant efter jag bytte den. Tacksam för snabba svar.

Ändrat rubriken
MVH
//DDD Moderator
av PimPim
Har en till fråga, tempmätaren har slutat funka och jag undrar om tempgivaren har något samband med något annat i motorn som kanske gör att den går dåligt?
Tyvärr är ju inte 400 delen den mest bälbesökta delen av forumet.

Lyser det någon varningslampa? Typ lambdalampan?
Vet ej om man lätt kan kolla felkoder på din modell för det kan nog vara värt att kolla upp.
Vad har du för årsmodell?
Ett standardtips som jag brukar ge när det dyker upp sådana här odefinierbara fel är på bilar med en massa elektronik är att göra rent ALLA kontaktstycken som du hittar (och det finns många) från oxid, det har löst många konstiga fel på både mina och kompisars bilar. Eftersom biltillverkarna av ren snålhet inte använder guldpläterade kontakter utan bara tar dom billigaste som man kan hitta så är det så gått som omöjligt att komma ifrån att dom förr eller senare börjar att oxidera med dålig kontakt som följd och därmed svårhittade och underliga fel. Använd någon bra rengöringsspray och dra isär kontakterna och spreja vänta en stund och skrapa gärna rent om du kommer åt, innan du sätter ihop kontakterna igen så ha på Volvos "lågtemperaturfett" som delvis hjälper till att förhindra att fukt kommer in och kan bilda ny oxid.
Har fått ett nytt problem nu. Nu går den både dåligt på tomgången och rätt va de är så stiger tomgången upp till 3000 varv. Det händer bara när jag håller in kopplingen. Gasen "hänger" sig också ofta, brukar lägga sig runt 2000 varv när man kör utan att den går neråt.
av N0RBERG
PimPim skrev:Har en till fråga, tempmätaren har slutat funka och jag undrar om tempgivaren har något samband med något annat i motorn som kanske gör att den går dåligt?
Min bil funkade problemfritt när min tempmätare plötsligt slutade fungera. Felsökte flera kvällar i sträck utan resultat. Men problemet var helt enkelt att kabeln till givaren gått av just vid kabelskon. Så jag fäste en ny kabelsko och tempmätaren funkar kanon.

Men ditt problem har möjligen uppstått i samband med dina övriga problem med bilen. Men kolla kabeln till givaren!

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]