Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GOR
Köpte ett motorvärmarelement på Biltema i går (art 40-128)
Innan jag åkte till butiken (tio mil bort) trodde jag (av bilden på webben att döma) att det var den billigare variant av motorvärmare, som kopplas direkt på den nedre kylarslangen.
Väl hemma (ja, oklokt att inte kolla direkt i butiken!) så ser jag att denna variant skall monteras i själva motorblocket. Säkerligen mycket effektivare och bättre, men också lite knepigare att montera.
Instruktionerna börjar med:
A. Kylvätskan tappas ur.
B. Tätningsbrickan demonteras på följande sätt. Mitt i brickan borras ett 8-10 mm hål, därefter kan tätningsbrickan brytas bort med hjälp av en tång.

Man hänvisar sedan till en hyfsat otydlig bild. Tittar på motorblocket med bilden i hand och ser att det "bakom" grenröret, i jämnhöjd med det bakersta rörfästet, mitt på motorblocket, sitter en liten "propp" med ett förgängat hål/fäste brevid. Noterar också att det ser likadant ut i linje med de övriga kolvarna.
Kan mycket väl tänka mig att det är den proppen som avses. Ser ut som att man förberett för något som inte används! Är det den "proppen" jag skall borra och bryta loss? Vill ju ogärna börja borra i motorblocket utan att veta att jag gör det på rätt ställe...
Det är ganska rostigt runt om kring (85'a!). Är det en svår manöver att få loss pluggen eller går det? Utrymmet är inte så väl tilltaget om man inte först lossar grenröret, och det var ju inte det jag hade tänkt mig.
Finns det någon som har några tips eller förslag?

Åker ogärna tillbaka till butiken för att byta (om jag inte måste) utan löser det hellre "här och nu".
av GOR
Tack!
Jag har de fullständiga instruktionerna. Samma instruktioner på nätet som i förpackningen. Det är bara en sida instruktion på svenska. Övriga sidor är finska, danska etc samt en sida med illustrationen på.
Vill bara försäkra mig om att den streckade lilla ring som de pekar på med hänvisningen "Tätningsbrickan" verkligen motsvarar mina observationer på motorblocket... För jag misstänker att det inte är helt lyckat att först borra ett hål i motorblocket för att sedan upptäcka att man gjort fel... PlasticPaddin i all ära, men... :wink:
av GOR
Lysande!
Tack!
Jag försöker med det i helgen och rapporterar hur det gick (jag är väl knappast den enda som funderat över detta...)
av Amarace
niklas gson skrev:
Hilmer skrev:Vanligtvis en av de bakre som avses i dessa fall.

http://www.volvoturbo.net/block09.jpg
volvos orginal monteras i den främre frostpluggen
b
Nja, inte på B230/B200? (eftersom det var en 85:a)

DOm jag haft har då suttit i bakre, både Calix och Brakon, Defa vet jag inte dock.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]