Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240Stefan
Hejsan! Jag är ny här.
Jag bytte framhjulslager på min 240 i helgen, men jag hade ingen momentnyckel. Jag drog åt på känn, men jag misstänker att jag kanske drog åt för hårt. Hjulet roterar inte helt lätt, men det gjorde det inte innan heller i och för sig.
Hur vet man om man dragit för hårt och vad innebär det i såfall.
Användarvisningsbild
av Amapola
Nu är det ett bra tag sedan jag bytte på en 200, men rent generellt ska det inte gå trögt. När lagret skulle justeras in, brukade jag dra det ganska hårt för att det skulle "sätta" sig. Sedan släppa tills det går lätt igen. För att vara säker på att det är lagret man känner ska bromsbelägg vara demonterade. Dessutom hade jag hjulet på för att lättare känna att det inte blev glapp, d.v.s för löst spänt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, du ska inte dra åt på lösa lager. Fingrarna räcker, men som sagt kan det vara bra att dra åt och släppa igen så allt är "bottnat". Du ska känna ett litet glapp med hjulet på.
av 240Stefan
Tack för svaren!
Jag bytte på höger sida igår. Det gick mycket snabbare (jag börjar lära mig det här nu) och jag drog först åt för att sen släppa tills hjulet gick lätt. Ett minimalt glapp kunde knappt urskiljas. Sen lättade jag på muttern på andra sidan lite grann och ruskade på hjulet, men jag kände inget glapp alls. Hjulet gick lätt i alla fall så jag drog åt lite lämpligt för hand och satte in saxpinnen igen. Jag hoppas det inte blir några problem.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]