Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
Hej ska snart byta trösklarna på min 244 -75 och skulle gärna vilja ha lite tips o kanske bilder på hur man smidigast går till väga, kommer köpa mig nya koplet trösklar från mekonomen mvh johan
Användarvisningsbild
av Sparkz
Komplett med insida? Insidan är säkert dålig, men jag skulle tro att det blir svårt att få upp allt på samma gång. Det är rätt lätt att bocka till insidan, två 90-vinklar bara. (Längst bak svänger det upp lite) Lättast att komma åt när tröskeln är borta. Sen brukar man skarva utsidan så högt upp det behövs, dörrstolparna går ju ner över tröskeln. Du får lossa framskärmen i bakkant för att komma åt längst fram. Köp gavelplåten i bak med om det är rostigt i hjulhuset bak.
Mät, mät, mät, kapa.
Mät, prova, svetsa ett par näst, prova igen. Stäng dörrar och kolla springor. Plåten blir rätt sladdrig när den inte hänger ihop med nåt annat, lätt att tappa formen. Kan vara bra att göra lite pappersmallar innan du går loss med kapskivan.
Svetsa försiktigt, punkta med 5-10 cm mellanrum. Börja om och sätt en mellan de första, upprepa tills det är fyllt. Det är om du svetsar kant-i-kant, falsar du och pluggsvetsar räcker det med 3-4 cm mellan hålen.
Glöm inte att göra dräneringshål i botten om det inte finns.
Bild

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]