Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Enligt Volvos GDS-bok för 240-serien, så fanns D 20 1979 - 1981. Och boken är skriven på svenska, så jag tror inte dom vänder sig till andra marknader med den boken. Många exportbilar hade ju annorlunda utrustning än här i Sverige, så det vore förrädiskt om man skulle skriva "Så här ser detta ut" och det sedan inte gäller.
Visserligen är några tvåspråkiga i Finland, men det kan du dra nytta av om du hittar någon som säljer någon. Mejla till dom på svenska, dom brukar kunna leta upp någon svensktalande ganska lätt.
Men som sagt, grundtipset är att den 5-cylindriga fanns även här i Sverige. Ett annat lite långsökt tips, men kanske värt att undersöka, är dom firmor som säljer konverteringssatser till marinmotorer. Där är ju VW-dieselar ett gångbart alternativ. Rodahl Marin heter en firma och en annan liknande finns i Landvetter, men just nu kan jag inte komma på dess namn. Använd Google, det brukar fungera. Använd marinkonvertering + Landvetter som sökord.
av niccediesel
Tack för tipsen! Ska kolla med union motor om de kan ha något, det är ju mest oljetråget jag är ute efter men att hitta en gammal finsk 240 diesel är ju inte lätt..

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]