- tor 13 nov 2008, 08:49
#233354
Nu är jag så pass långt med 480:n efter totalt stille så att den går o ganska hyggligt, halvtaskigt komp men inga problem.
Däremot är tomgången inte hundra än, så behöver lite tändvätska och nya uppslag.
Problem= går illa på tomgång när man släpper gas eller frikopplar, går hyfsat jämnt o fint kanske lite lågt när man står stilla.
Detta är gjort=
1.Bytt alla vakumslangar och spryat startgas, lite bättre blev det av detta.
2. Rengjort o 5-56at alla kontakter, ingen skillnad.
3. Mätt resistansen i alla givare, inom tolerans. Tomgångsmotorn låg iofs på 40ohm men det borde väl vara ok eller kanske lite mätfel i dosan.
4. Rengjort regulatorn samt EGR. Ingen skillnad.
5. Försökt ställa tomgångsskruven på spjällhuset, blir inte bra, känns som tomgångsregulatorn inte reglerar tillräckligt snabbt, men den får pulsjord, samt uppsmörjd.
6. Håller jag för inblåset till regulatorn får jag ställa tomgångsskruven riktigt högt för att motorn ska kunna hålla sig igång!
7. Tog bort vakumslangen från EGR-moduleringsventil men ingen skillnad.
8. Man kan nog säga att det är när man gasar som den inte riktigt hittar rätt varvtal efteråt, för när den väl gjort det så håller den sig fint.
Har inte hittat ngn CO-potentiometer ännu, har den ngt annat namn?
Nu går 480:n rent o fint iaf efter byte av en kass tändkabel.
Men som sagt tomgången varierar, igår gick den högt, gick ut och skulle ställa på tomgångsskruven, men den var inne max, drog tillbaka gasspjället manuellt lite mer än fjädern klarar, då gick tomgången ner och bilen dog. Så min fundering nu är om det kan vara vajsing med gasspjällsgivaren.
Ger ECU signal till den hur den skall ställa tomgången eller är det gasspjällsgivaren som säger till ECU var spjället står?
Nu har jag haft borta vattentempgivaren som sitter fram till höger på blocket framifrån sett. Rengjorde denna då den var rostangipen. Monterade tillbaka den och fick för mig att tomgången höll sig jämnare.
Var ute och körde ett bra tag och lät den sedan stå på tomgång, höll sig hyfsat jämn. Dock hörde jag aldrig elfläkten starta. Borde den väl göra när man står länge på tomgång, är det vattentempgivaren jag beskrev ovan som styr när?
Sen tog jag iaf en runda till och då började bilen hacka för att sedan stanna. Fick igång den några ggr men gick bara på höga varv och väldigt orent. Idag när den fått vila ett dygn starta jag den. Gick dåligt och svarade inte på gas men gick att köra igen iaf, lite bludrandes först som släppte efterhand. Sen stod den fint på tomgång och gick, fast svarade inte omedlbart på gas från tomgång o uppåt i registret, kändes som en tändkabel satt löst igen ungefär! Ngn på detta forum som skruvat och pillat löite med givarna som kan ge en tanke?
Lurar fortfarande starkt på denna tempgivare men samtidigt så ökar ju motortempen inne i färddatorn så frågan är om det är samma givare som talar med den som med ECU:n? Det skall vara den och mapsensorn som styr blandningen eller? En CO-potentiometer som jag varit inne på innan kan väl inte vara med och bråka i detta läget och tomgångsmotorn har hyfsade värde kall (40ohm) samt att den klarar ställa om och pulsa, så det borde väl oxkså utesluta vevaxelgivaren?
Slangen till mapsensorn är också riktig, har inte mätt resistansen i den men känns som den funkar.
Bensin är det i och pumpen funkar fint och håller tryck:)
Tacksam för ideer, vet att tempgivaren brukar krångla men känns som det är ngt annat likt förbenat.
Kompet är bra i motorn för att vara så pass gammal, så det kan ni utesluta i tankarna.
Felsökt vidare, att den stannade visade sig vara att kabeln mellan spole o fördelare gav gnistan till gasvajern emellanåt
Så nu går den igen, fast fortfarande oroligt på tomgång.
Tetsade att plugga inlopp till tomgångsmotorn. Bilen gick fortfarande upp och ner i varv, justerade på tomgångsskruven till övre spjället, fortsatte pendla kunde inte få tomgången till att vara stabil på 700. Märkte dock att när jag justerade så kommer man ifrån läget där spjällägesgivaren säger "klick" Och det går inte flytta efter med den för då kommer man ändå längre ifrån?
Ställde justeringen i Maxläget rådande efter klicket i brytaren och gav mig på att justera det nedre spjället. (Borde ju vara sak samma vilken av dem man justerar?)
Fick upp den i varv men fortfarande ojämnt, och försöker jag hitta 700varv/minut så dör bilen efter ett tag.
Hmm, sputade friskt med startgasen men kunde inte hitta ngn luftläcka i spjällhus uteslöt det, pluggade även EGR:en men ingen skillnad, pendlande tomgång.
Så luften känns det som det inte är utan bränsle eller tändning.
Kablarna har jag ju haft problem med men trodde jag fått det riktigt, kan det vara att ngn inte får hundra gnista ibland och ger detta fenomen?
Vad avgör vad tändningen skall stå, känns som ngn givare?
Kan det vara att den får ojämnt med bränsle så den pendlar för detta?
Tilläggas att jag kopplade ur lufttempgivaren, ingen som helst reaktion. Vad är den bra för?
Sen sitter det ngn givare till vevhusventilationen på inkommande luft som jag inte vet funktionen till, kopplade ur den med, ingen skillnad?
Bytte kablar mellan den givaren och lufttempen, ingen skillnad på ngt, tycker det känns konstigt, de borde väl ha ngn funktion eftersom de sitter där!
Däremot är tomgången inte hundra än, så behöver lite tändvätska och nya uppslag.
Problem= går illa på tomgång när man släpper gas eller frikopplar, går hyfsat jämnt o fint kanske lite lågt när man står stilla.
Detta är gjort=
1.Bytt alla vakumslangar och spryat startgas, lite bättre blev det av detta.
2. Rengjort o 5-56at alla kontakter, ingen skillnad.
3. Mätt resistansen i alla givare, inom tolerans. Tomgångsmotorn låg iofs på 40ohm men det borde väl vara ok eller kanske lite mätfel i dosan.
4. Rengjort regulatorn samt EGR. Ingen skillnad.
5. Försökt ställa tomgångsskruven på spjällhuset, blir inte bra, känns som tomgångsregulatorn inte reglerar tillräckligt snabbt, men den får pulsjord, samt uppsmörjd.
6. Håller jag för inblåset till regulatorn får jag ställa tomgångsskruven riktigt högt för att motorn ska kunna hålla sig igång!
7. Tog bort vakumslangen från EGR-moduleringsventil men ingen skillnad.
8. Man kan nog säga att det är när man gasar som den inte riktigt hittar rätt varvtal efteråt, för när den väl gjort det så håller den sig fint.
Har inte hittat ngn CO-potentiometer ännu, har den ngt annat namn?
Nu går 480:n rent o fint iaf efter byte av en kass tändkabel.
Men som sagt tomgången varierar, igår gick den högt, gick ut och skulle ställa på tomgångsskruven, men den var inne max, drog tillbaka gasspjället manuellt lite mer än fjädern klarar, då gick tomgången ner och bilen dog. Så min fundering nu är om det kan vara vajsing med gasspjällsgivaren.
Ger ECU signal till den hur den skall ställa tomgången eller är det gasspjällsgivaren som säger till ECU var spjället står?
Nu har jag haft borta vattentempgivaren som sitter fram till höger på blocket framifrån sett. Rengjorde denna då den var rostangipen. Monterade tillbaka den och fick för mig att tomgången höll sig jämnare.
Var ute och körde ett bra tag och lät den sedan stå på tomgång, höll sig hyfsat jämn. Dock hörde jag aldrig elfläkten starta. Borde den väl göra när man står länge på tomgång, är det vattentempgivaren jag beskrev ovan som styr när?
Sen tog jag iaf en runda till och då började bilen hacka för att sedan stanna. Fick igång den några ggr men gick bara på höga varv och väldigt orent. Idag när den fått vila ett dygn starta jag den. Gick dåligt och svarade inte på gas men gick att köra igen iaf, lite bludrandes först som släppte efterhand. Sen stod den fint på tomgång och gick, fast svarade inte omedlbart på gas från tomgång o uppåt i registret, kändes som en tändkabel satt löst igen ungefär! Ngn på detta forum som skruvat och pillat löite med givarna som kan ge en tanke?
Lurar fortfarande starkt på denna tempgivare men samtidigt så ökar ju motortempen inne i färddatorn så frågan är om det är samma givare som talar med den som med ECU:n? Det skall vara den och mapsensorn som styr blandningen eller? En CO-potentiometer som jag varit inne på innan kan väl inte vara med och bråka i detta läget och tomgångsmotorn har hyfsade värde kall (40ohm) samt att den klarar ställa om och pulsa, så det borde väl oxkså utesluta vevaxelgivaren?
Slangen till mapsensorn är också riktig, har inte mätt resistansen i den men känns som den funkar.
Bensin är det i och pumpen funkar fint och håller tryck:)
Tacksam för ideer, vet att tempgivaren brukar krångla men känns som det är ngt annat likt förbenat.
Kompet är bra i motorn för att vara så pass gammal, så det kan ni utesluta i tankarna.
Felsökt vidare, att den stannade visade sig vara att kabeln mellan spole o fördelare gav gnistan till gasvajern emellanåt
Så nu går den igen, fast fortfarande oroligt på tomgång.
Tetsade att plugga inlopp till tomgångsmotorn. Bilen gick fortfarande upp och ner i varv, justerade på tomgångsskruven till övre spjället, fortsatte pendla kunde inte få tomgången till att vara stabil på 700. Märkte dock att när jag justerade så kommer man ifrån läget där spjällägesgivaren säger "klick" Och det går inte flytta efter med den för då kommer man ändå längre ifrån?
Ställde justeringen i Maxläget rådande efter klicket i brytaren och gav mig på att justera det nedre spjället. (Borde ju vara sak samma vilken av dem man justerar?)
Fick upp den i varv men fortfarande ojämnt, och försöker jag hitta 700varv/minut så dör bilen efter ett tag.
Hmm, sputade friskt med startgasen men kunde inte hitta ngn luftläcka i spjällhus uteslöt det, pluggade även EGR:en men ingen skillnad, pendlande tomgång.
Så luften känns det som det inte är utan bränsle eller tändning.
Kablarna har jag ju haft problem med men trodde jag fått det riktigt, kan det vara att ngn inte får hundra gnista ibland och ger detta fenomen?
Vad avgör vad tändningen skall stå, känns som ngn givare?
Kan det vara att den får ojämnt med bränsle så den pendlar för detta?
Tilläggas att jag kopplade ur lufttempgivaren, ingen som helst reaktion. Vad är den bra för?
Sen sitter det ngn givare till vevhusventilationen på inkommande luft som jag inte vet funktionen till, kopplade ur den med, ingen skillnad?
Bytte kablar mellan den givaren och lufttempen, ingen skillnad på ngt, tycker det känns konstigt, de borde väl ha ngn funktion eftersom de sitter där!
S80 TDI försöker rulla på
http://www.garaget.org/fronta
http://www.garaget.org/fronta