Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#226917
Har möjligtvis fått en 360 eller vad et är och så har kamremmen gått av, finns det en chans att toppen och kolvarna har klarat sig?

Info om bilen enligt vv.se men jag är osäker vad det är för b19-b200 det är i den men det är insprut på den.

Fabrikat: VOLVO 345273
Färg: VIT Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1988 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer:
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 2: 2005-12-12
Upplysningar:

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2005-04-21)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 6 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1988-07-22
I trafik första gången i utlandet:
Utredning: Nej
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2004-06-01 - 2004-10-31
Senast godkända besiktning: 2003-10-22
Vägmätarställning: 161697

Tekniska data
Motornummer:
Motoreffekt, kw: 81,0
Effektnorm: DIN
Kaross: Täckt (01)
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL
Tankvolym, liter: 57

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Krockkudde, främre passagerarplats: Nej

Skattevikt, kg: 1180
Tjänstevikt, kg: 1180
Totalvikt, kg: 1550
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1180
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 370
#226933
Läs igenom den här länken: http://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod
Passa sedan in din VIN-kod, eller chassienummer, det är samma sak, i tabellexemplen. Nu kan det hända att du har inte alla 17 siffrorna, man har uteslutit dom första ibland. Gå då baklänges i stället så att du får det att stämma. Alltså sista siffran i ditt chassienummer är siffra 17, och neråt.

Jag skall inte svära på det, men jag har läst på forum som detta, och andra, att det är bara K-modellerna, alltså: t.ex. B200 K som är i riskzonen för ventilhaveri vid kamremsbrott. Kan någon mer informerad bekräfta detta?
K står för Karburator. Det var alltså dom sista modellerna med förgasare Pierburg, innan man gick över till insprutning som den moderna tekniken krävde. Har du äldre förgasare av SU-typ, så har du motormodell A. Och då är du också utanför riskzonen.

Nu finns det en "fallgrop" till som du måste vara medveten om. Det är om det är en Renault-motor som förekom i 300- och 400-serien. Dom hette enligt uppgift t.ex. B200 F. F betyder på vanligt Volvospråk Insprutning med Katalysator och Lambdasond. Men i fallet med Renaultmotorer betyder F, Frankrike! Så det gäller att se upp och reda ut vilken motor du har.
#226935
Rådlös skrev:Läs igenom den här länken: http://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod
Passa sedan in din VIN-kod, eller chassienummer, det är samma sak, i tabellexemplen. Nu kan det hända att du har inte alla 17 siffrorna, man har uteslutit dom första ibland. Gå då baklänges i stället så att du får det att stämma. Alltså sista siffran i ditt chassienummer är siffra 17, och neråt.

Jag skall inte svära på det, men jag har läst på forum som detta, och andra, att det är bara K-modellerna, alltså: t.ex. B200 K som är i riskzonen för ventilhaveri vid kamremsbrott. Kan någon mer informerad bekräfta detta?
K står för Karburator. Det var alltså dom sista modellerna med förgasare Pierburg, innan man gick över till insprutning som den moderna tekniken krävde. Har du äldre förgasare av SU-typ, så har du motormodell A. Och då är du också utanför riskzonen.

Nu finns det en "fallgrop" till som du måste vara medveten om. Det är om det är en Renault-motor som förekom i 300- och 400-serien. Dom hette enligt uppgift t.ex. B200 F. F betyder på vanligt Volvospråk Insprutning med Katalysator och Lambdasond. Men i fallet med Renaultmotorer betyder F, Frankrike! Så det gäller att se upp och reda ut vilken motor du har.
hur kan man se skillnaden om det är en renault motor eller en riktigt volvo motor?
#226963
Njaha,,, en bild på en Volvo "Rödblockmotor" finns i tusental på bilforum och annat här på nätet. (Alla modellerna ser i stort sett lika ut på utsidan. Det är egentligen bara förgasare eller insprut som skiljer). Men en Renaultmotor är värre, eftersom jag inte själv vet hur dom skall se ut och avstår från att ge något kännetecken. Eventuellt, kanske med en gissning från en fjärran svag minnesbild, så är Renaultmotorn svart eller mörkgrön (?) Mer assistans från dom som vet, behövs.
Men vad säger VIN-koden om du läser ut den? Och har du förgasare eller insprut? Har du katalysator? Kan du läsa någonstans, ventilkåpan eller på motorblocket att det står VOLVO med tydliga bokstäver?

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]