Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sotix
Gokväll folket.
Har ju fått fint väder här i östersund och hade snö i morse, så man fick spinna lite med sommardäcken tills man kom ut på stora vägen.
Så efter arbetet åker man och fixar lite saker för däck byte.
Men då händer det något precis när jag bromsar innan infarten till huset, det smäller till och bilen sladdar rejält men inget allvarligt hände.
Hörde inget när jag körde bilen till gården eller kände inget onormalt.
Drar åt handbromsen och byter däck på bilen, test rullar alla däck ifall man hör något och tittar även ifall man såg något som orsakat smällen. Finner ingenting.
Höger bakdäck satt dock jävligt stumt till och gick inte att rubba, test köra hjälpte inte heller då jag tänkte det skulle släppa.
Tar av däcket och rör på handbroms-haken mot oket och de släpper till och hjulet går att rulla.
Drar åt och släpper, som sedan sitter stumt igen (notera att enbart höger bak, inte båda bak).
När handbromsen är åt dragen så rullar inget däck, men släpper jag ner så sitter höger bak kvar. Varför?
Och varför hände detta med en vanlig inbromsning?
Vill gärna ha lite tips innan fredagen, för man åker på utbildning med företaget.

Mvh
Dennis
Användarvisningsbild
av Sotix
Hur kan det ha hänt när man gör en vanlig bromsning?
Och hur lätt är det att kolla wiren under bilen?

Tack för svar Tomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nja nu läste jag kanske inte så noga.
Men i alla fal verkar det ju vara nåt som hängt sig med handbromsen.

Sitter det mycket hårt. Rullar hjulet om du försöker köra med det eller släpar det efter bilen?
Användarvisningsbild
av Sotix
Hjulet rullar i början, men skivan blir ju varmare och sedan låser sig hjulet.Så får man vänta lite så de svalnade så rullade man sakta biten hem.
Men ja, jag kan inte handrulla däcket ö.h.t
Användarvisningsbild
av vetten
Det bästa du kan göra är väl att försöka rengöra och smörja upp alla delar på bromsoket. Uppenbart har det hänt något med handbromsen plus att vajern antagligen har kärvat, det ska sitta en gummidamask längst ner mot bromsoket där vajern annars kommet att ligga fri, om den är sönder så kommer det in fukt och skit i vajern så att den kärvar, bäst att byta vajern. Sen så vill ofta den lilla hävarmen till handbromsen nere vid oket kärva fast men där brukar det oftast gå att smörja upp så att den går lätt igen :-)-)
Användarvisningsbild
av Sotix
Får kolla det i helgen då man har lite mer tid och ljus.
Tackar så mycket på vad jag kan kolla, er går det alltid att lita på =)
Användarvisningsbild
av Sotix
Får byta vajern :/
Gummidelen var av från rörets sida, så de blev väl lite skit där och den låste sig.
Svårt att byta vajer utan lyft?
Har Haynes boken till mitt förfogande.
Eller ska man lämna den till volvo för fix?

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]