Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej hej jag har köpt mig en 244 80a med automatlåda och undrar hur man gör för attt yta till en manuell och om det är jättesvårt . det är så att kransen i lådan som startmorn snurrar är slut går det att byta bara det annars om det är svårt att byta vxl låda.. tacksam för svar det är en 244 80a med b21a
Det som kuggkransen sitter på heter medbringarplåt, motsvarar svänghjulet på en manuell. Den sitter på motorn, inte på lådan. Ska du ha loss lådan får du skruva loss momentomvandlaren från plåten, genom startmotorhålet, och se till att den hänger kvar på lådan när du tar ner den. Sen är det bara att byta plåten. Kolla drevet på startmotorn med.

Byte till manuell tar med sig pedalställ och kopplingsvajer, svänghjul och koppling, kardanaxel.
Sparkz skrev:Det som kuggkransen sitter på heter medbringarplåt, motsvarar svänghjulet på en manuell. Den sitter på motorn, inte på lådan. Ska du ha loss lådan får du skruva loss momentomvandlaren från plåten, genom startmotorhålet, och se till att den hänger kvar på lådan när du tar ner den. Sen är det bara att byta plåten. Kolla drevet på startmotorn med.

Byte till manuell tar med sig pedalställ och kopplingsvajer, svänghjul och koppling, kardanaxel.
Bara vill tillägga följande:
Jag är lite osäker på om det är förberett på en -80a som det är på de tidigare årsmodellerna, så att byta till manuell kan alltså även innebära att man måste byta hela pedalstället (räcker att hänga dit kopplingspedal på de äldre) och att borra upp ett hål i torpeden så att man får dit kopplingswiren.
Så det är en del bök, men visst går det!

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]