Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#224481
Har precis inhandlat min första Volvo! Trodde aldrig att det skulle bli en 340 gl från -86 :) Hur som helst, till problemet. Eftersom det är en vinterbil jag ska leka med så spelade skicket ingen större roll. Men kopplingen verkar vara rätt slut. Lite svårt att förklara, men i princip börjar bilen varva som fan oavsett växel och varvtal så länge du har gaspedalen itryckt mer än till hälften. Dock behöver du trycka ner gasen mindre för att den ska varva som fan i 1an än i 5an. För varje växel behöver man trycka ner pedalen lite mer. Det är som om det slirar på kopplingen hela tiden. Så det är ju svårt att accelerera. Fast det är det öht med 72 hk :) Vad bilen har för motorkod vet jag tyvärr inte. Men det är som sagt en 340 gl från -86.
Men till själv frågan: är det kopplingen som är slut? Isf, är det svårt att byta? Eller är det nåt annat problem?

Tack på förhand,
Marco
#224749
Är det inte justerskruven som Brainded säger så är det säkerligen kopplingen som är slut. Skulle det nu vara någon justering så har nog ändå kopplingen fått en del stryk eftersom du kört med detta.

Har aldrig bytt koppling själv men tror det är ganska svårt om man inte är så van vid att mecka.
Köp eller låna en reperationshandbok på biblioteket så kan du läsa lite om det kanske,

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]