Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s920
Min kompis äger en volvo 240 -93
och det är nåt galet med hans ljus.

För det första funkar inte halvljuset när man har ljus ratten instället på läge ett men det funkar på dom andra lägerna. Men helljuset fungerar inte på nåt läge.
Har kikat på helljus reläet och det verkar dra som det ska men det vill inte hålla kvar om man säger så, det klickar bara till.

Finns det nåt halvljus relä och vart sitter det isåfall?
Har kollat alla säkringar så det är inte felet, men tänkte att man måste ha ett fungerade halvljus för att få heljusrelät att "hålla" kvar.

Tacksam för snabba svar.
av Sten
På tidigare Volvo 240 (97) så var relät endast till för att skift mellan hel och halvljus. Vad jag kan minnas så satt det monterat under motorhuven på skärmen vid batteriet. Trots reläet gär hela strömen genom strömställaren för ljuset, som sitter på instrumentpanelen. När man drar i spaken för att skifta hel/halv -ljus så får relät spänning och skiftar läga.
Kanske är det en annan konstruktion på senare 240? och då har du förstås ingen nytta av denna information. Men jag försökte i alla fall hjälpa till så gott jag kunde.
Sten
av Dannemannen
Har ingen koll på just din årsmodell, men på min äldre 82:a så är väl läge 1 parkeringsljus (och då är det ju positionsljusen som lyser inte halvljusen) och i det läget skall ju inte helljuset "hålla kvar", om det inte "håller" kvar i halvljusläget så är det nog ett glappt/sprucket relä.

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]