Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Widing
Hej.
Köpte mig häromdagen en volvo 360 GLT -87 med en icke fungerande hastighetsmätare. Enligt föregående ägare är det bara till att slå dit en ny wire, den gamle är bortplockad.

Problemet är bara det att när jag ringer Volvo och mekonomen så finns där två olika vajrar att välja på, smith och VDO. De kan inte svara på vilken jag skall ha och inte jag heller.

Någon här som vet eller har tips på hur jag kan ta reda på det?

Det står inget i mätartavlorna förutom lite siffror?

Tack på förand Josef
Användarvisningsbild
av Nexus
hmm låter som det inte bara är viren :???: varför plocka bort den och ej montera en ny om det "bara" är det felet???
av Widing
Vad skulle då du tro att problemet var?

Att wiren plockades bort och inte ersattes med någon ny beror på att de höll på att byta spindelled (eller något dylikt) och då monterade bort wiren p.g.a att den var av. Att ingen ny sattes dit berodde dels på lathet och dels på att föregående ägare hade gps i bilen vilken visade hastigheten.

Om vi nu bortser från att du tror att där finns andra orsaker till att mätaren inte funkar behöver jag ju iaf en ny wire och frågan hur man skiljer Smith-mätare från VDO-mätare?

Tack för visat intresse Josef
Användarvisningsbild
av Nexus
:oops: men nu vet jag hur det ligger till. Att man måste tvinga ur folk sanningen :wink: :wink: men köp båda på mekonomen och lämna tillbaka den som ej passar. ska ej vara några problem göra så det vet jag av egen erfarenhet :D
av Widing
Visst ljuger folk när de säljer sina bilar, men jag måste nog ändå påstå att jag litar på denna man. Känner honom rätt väl och han är en pålitlig man.

När jag var inne på mekonomen häromdagen ville han inte plocka hem båda då det inte var något de hade på lager.
Ska försöka luska lite till i detta annars får jag väll åka till ett mekonomen i en annan stad.
Användarvisningsbild
av mrsniper
På VDO mätaren är visarna helt röda fram til den svarta knappen.
På Smith mätaren är visaren inte hel röda fram till den svarta knappen.

vol:-)
av svenwallin
Så bra att jag fick veta det att jag har en VDO-mätaren med helt röd visare. Jag har samma problem att jag inte visste vilken sorts vire jag skulle köpa när jag var på Mekonomen i Örebro, men nu vet jag. Tack så mycket :D !
av MorFar
Vet inte om detta hjälper, men på min 360 GLS -84 bytte jag hastighetswire förra veckan. Då var det Smith som gällde!
skillnaden mellan VDO och smith var att i änden på smith var det en tjockare "metall historia" som var fyrkantig. på vdo var det bara wiren som blev fyrkantig.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]