Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#207206
Hjälper brollan med hans 240GL med en B230F motor årsmodell 1988 ej B
Och den har skumma rykningar när mna kör under 100 det händer i bland och dom känns markant har bytt alla tänddelar utom kablar.

Ärd et någon som vet vad detta beror på är hjärtligt tacksam för hjälp

Sorry att jag glömde årsmodellen

uppdatering ang felet

Hade åkt ca 2,5 mil och temperaturen var inte på hälften utan typ 1/3 och när jag närmar mig 3000varv så hoppar den mellan 500 och 1500 varv neråt.

Detta gäller alla växlar ska tetsa imorgon när den är kall om samma fel dycker upp kommer med en uppdatering




Tack till alla som hjälpt till med problemet med brollans volvo jag bytte sopparelä och termostst så gick den som en klocka igen

Tråden kan låsas
Senast redigerad av 6 Rookkeer, redigerad totalt 0 gång.
av Rådlös
#207207
Kan vara luftmassemätaren*. Jag hade så på min. Kolla på diagnosuttaget, om du har ett sådant. Annars är en enkel metod att koppla ur kablarna, ett kontaktdon, till luftmassemätaren. Jämför med hur bilen uppför sig då.

*För korrekturläsare: Jag vet att det heter antingen Luftmassemätare eller Luftmängdmätare, men inte vilken som är rätt benämning i detta sammanhanget. Båda enheterna har i slutändan samma funktion, d.v.s. att tala om för styrdatorn hur mycket luft som för tillfället kommer in i motorn. Rookkeer har inte heller angivit någon årsmodell, för att komplicera det lite till. :wink:
Användarvisningsbild
av Rookkeer
#207244
Rådlös skrev:Kan vara luftmassemätaren*. Jag hade så på min. Kolla på diagnosuttaget, om du har ett sådant. Annars är en enkel metod att koppla ur kablarna, ett kontaktdon, till luftmassemätaren. Jämför med hur bilen uppför sig då.

*För korrekturläsare: Jag vet att det heter antingen Luftmassemätare eller Luftmängdmätare, men inte vilken som är rätt benämning i detta sammanhanget. Båda enheterna har i slutändan samma funktion, d.v.s. att tala om för styrdatorn hur mycket luft som för tillfället kommer in i motorn. Rookkeer har inte heller angivit någon årsmodell, för att komplicera det lite till. :wink:

Testade med en ny luftmassemätare (Den som sitter närmast luftburken) och det fungerade inte den rycker på samma sätt fort farande
#207323
Efter 2,5 mil ska tempen vara uppe för länge sen, termostat som inte stänger, eller kass tempmätare?

Korrekturläsarens anm: :wink:
En mängdmätare mäter mängd mekaniskt, oftast genom att luften trycker på en fjäderbelastad skiva som är kopplad till en potentiometer. Satt t ex på gamla ET-motorer och Audi-dieseln i 850.
Massemätaren mäter massa genom att mäta luftens kyleffekt på en uppvärmd motståndstråd eller -film.

Massemätaren är mer exakt iom att den mäter massa, (antal molekyler) oavsett luftens täthet. Mängden syre i en liter luft kan variera beroende på tryck och temperatur.
#207342
Sparkz skrev:Efter 2,5 mil ska tempen vara uppe för länge sen, termostat som inte stänger, eller kass tempmätare?

Korrekturläsarens anm: :wink:
En mängdmätare mäter mängd mekaniskt, oftast genom att luften trycker på en fjäderbelastad skiva som är kopplad till en potentiometer. Satt t ex på gamla ET-motorer och Audi-dieseln i 850.
Massemätaren mäter massa genom att mäta luftens kyleffekt på en uppvärmd motståndstråd eller -film.

Massemätaren är mer exakt iom att den mäter massa, (antal molekyler) oavsett luftens täthet. Mängden syre i en liter luft kan variera beroende på tryck och temperatur.

Så du tror problemet ligger i att termostaten är bugg. jag fick rådet att använda inspruts rengörning
#207382
Om termostaten inte öppnar som den ska gör ju att motorn aldrig kommer upp i drifttemp, detta märker ju tempgivaren till insprutningen av och kompenserar hela tiden för "kall" motor. Kan tyvärr inte gå in i detalj hur det fungerar men det kan väl vara en anledning till att bilen går lite konstigt, att den rycker däremot låter som om det finns fler faktorer som spelar in...
#207386
Hilmer skrev:Om termostaten inte öppnar som den ska gör ju att motorn aldrig kommer upp i drifttemp, detta märker ju tempgivaren till insprutningen av och kompenserar hela tiden för "kall" motor. Kan tyvärr inte gå in i detalj hur det fungerar men det kan väl vara en anledning till att bilen går lite konstigt, att den rycker däremot låter som om det finns fler faktorer som spelar in...
Jag förstår vad du menar med tempen ska byta bensin relät eller vad det heter får de vad som händer då
#207422
Detta har skett

1 bytte termostat vilket resulterade i att bilen låg och varavade mellan 1000 och 2000 varv
2 bytte soppa relä bilen går kanon bra i kvälls kylan, ett donk donk vid inbromsning och ett hastighets ökning vid inbromsning, hastighets ökningen slutade när jag bromsade.

Ska byta till ett nytt soppa filter i morgon men och så ska jag tetsa med det gamla relät och den jag har på nu.

Nu sticker värmen upp på drygt hälften efter typ 1 km knappt :)

Berättar mer om hur det går i morgon
Användarvisningsbild
av Sparkz
#207452
Nä, termostaten gör nog inte hela problemet, men det blir ju inte bättre...
Om jag fattar rätt har du ryckig gång och ojämn tomgång? Kollat tjuvluft?
#207464
Sparkz skrev:Nä, termostaten gör nog inte hela problemet, men det blir ju inte bättre...
Om jag fattar rätt har du ryckig gång och ojämn tomgång? Kollat tjuvluft?

Problemet är att den går kanon fint i motor men när den blivit varm så har har den börjat rycka vid 3000 varv

men jag kanske har löst det får se i kväll
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]