Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan jag har nämligen en volvo 240 glt av 1984årsmodell.Bilen är utrustad med en insprutnings motor (B 230 e), problemet med bilen är att den nästan drar 2 l milen, jag har ställt in tändning och gjort rent alla insprutnings delar och motorn går som en klocka.Jag behöver helt enkelt tips på hur jag ska bära mig åt för att få ner min bränslekostnad.

Mvh Jonas
av gudo
Kan bara relatera till min egen erfarenhet. När jag köpte min 245 ´90 drog den strax över 1,3 l. Köpte nya däck samt balanserade, nu drar den ca 0,9 blandat.
av Ebbe
Åker du mycket korta sträckor mao mycket kallstarter? Har du bytt luftfilter? Stift? Vad har du för CO-halt? Högt CO är oftast lika med fet bränsleblandning. Om motorn har gått mycke kan den fortfarande gå jämt och fint men slitaget gör att motorn tappat ork och därför måste du gasa mer = högre förbrukning. Gör ett kompressionstest och se om du har någon cylinder som avviker kraftigt (minst 1,5-2kg) I så fall kan någon ventil vara skadad, vilket också gör motorn törstigare (och slöare)
Användarvisningsbild
av chrras
Tja!

Jag har en 245 -84 som brukar dra 0,8 på landsväg men senaste tiden har den börjat dra uppemot 1,0. Upptäckte idag att det finns en liten liten läcka på bränsleröret från tanken mitt under bilen. Syntes först bara genom att underredsmassan börjat lösa upp sig.

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]