Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Premis
Hej

460 92'an har fått ännu ett fel .. kul när man lyckas lösa dom iaf :).

Problemet är nu att när man har kört bilen varm och sedan stänger av bilen en stund (nån minut t.ex.) och sedan försöker starta bilen så får man problem. Det som händer är att tomgången börjar pendla några hundra varv upp och ned, och ibland så pendlar den riktigt högt och riktigt låt .. ja ni förstår. Det är inte normalt.

Vad tror ni orsakar detta? Det verkar ju som att det är något som inte står rätt till med start i uppvärmt tillstånd, kanske att den går in i kallstartsprogram trots att motorn är varm vilket ju borde indikera trasig kylvätsketempgivare .. (hur mäter man upp den tro...).

Eller så är det något annat typiskt fel som någon här kanske har varit med om :).

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Sotix
Insprutnings systemet?
Testa att lägga in en STP i tanken och kolla.
Hade det jag också, gick lite bättre efter medlet =)
av Spix
Min 92:as 460 pendlar också på tomgångsvarv och mest när den är sådär "halvvarm" och bara gått knappt 5 minuter. Har ingen aning om varför...har inte felsökt direkt heller...men om någon vet vad som kan vara fel så tipsa! Har inte lust att felsöka hela insprutningen m.m. och har inte heller utrustning eller kunskap för det! :)
av talladega
Spix skrev:Min 92:as 460 pendlar också på tomgångsvarv och mest när den är sådär "halvvarm" och bara gått knappt 5 minuter. Har ingen aning om varför...har inte felsökt direkt heller...men om någon vet vad som kan vara fel så tipsa! Har inte lust att felsöka hela insprutningen m.m. och har inte heller utrustning eller kunskap för det! :)
Typiskt kallstartgivareproblem har för mig att det är samma som visar motor tempen. Lätt och bilig att byta.

mvh Tallad... (D)
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]