Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ur4
Hej, både nybliven Volvo 440 ägare och nybliven medlem på Forumet. Bilen är fin för sin ålder (92:a) och jag är mycket nöjd.

Jo, har upptäckt att det läcker duktigt mycket med olja ner på två tändstift och vidare neråt. Har därför tänkt byta ventilkåpspackningen. Har aldrig gjort sådant innan men det ser enkelt ut.
Min undran är om det är något man ska tänka på när man byter den? Fyra bultar/muttrar endast. Något moment som de ska skruvas åt med? Något annat?

MVH Christian
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inga konstigheter, skruva loss, gör rent, sätt ihop med ny packning. En liten klick packningssilikon i hörnen där packningen svänger upp över kamaxeln är inte fel.
av Larsa74
Lyfter/Lånar denna tråd lite.
Ska även jag byta ventilkåpspackning men jag såg att packboxen som sitter innanför rotorn verkar läcka för det var alldeles blött och smetigt i fördelarlocket!
Så nu undrar jag om det går att byta den utifrån utan att behöva ta bort mer än nödvändigt??
Var sitter vevhusventilationen?(har hittat en liten "burk" som sitter på blocket som det går in slangar i).

Mvh Lars
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]