Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vacke
Har en 245 -90. M47-låda. Ettans växel näst intill omöjlig att få i efter stopp med vxl i friläge och kopplingen uppe. Får vispa runt bland lägena ett tag och får omsider i ettan alt.lägga i ettan direkt och vänta på grönt med kopplingen nere. Inga problem alls att växla ner under körning.
Jag kan leva med det men det är lite störigt så lite tips om vad jag kan behöva åtgärda vore trösterikt.
av Ebbe
Låter som slitet länkage till v-lådan alt. gummibussningar so blivit för mjuka av gammal olja. Är kopplingen rätt justerad eller tar den långt ner?
Ska man åtgärda länkage eller bussningar får man plocka bort lådan :(
Ebbe
av pimse
Jag har samma problem, men på en 740.

Med okörd bil (på morgonen, eller när den stått ett antal timmar) är det lätt att växla, men så fort den blir varm är det väldigt trögt att få i ettan eller backen. Rullar bilen går det lätt, och den är även lättväxlad om jag slår av motorn.

Jag tycker det verkar som om ingående axel i lådan inte står riktigt still, och därför orsakar att det är trögt att växla.

Kolla om din bil beter sig som jag beskrivit!

Någon som råkat ut för detta och hittat lösningen?

Per
Användarvisningsbild
av Hilmer
Alt 1: Justera (spänn) kopplingswiren, den frikopplar alltså inte ordentligt.
Alt 2: Justera backspärren vid spaken, är denna feljusterad så är det inte säkert att det styrar rakt på ettan/tvåan och därför blir det trögt att hitta rätt.

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]