Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linko
Gamla bettan startar inte.. Har en 245:a som jag har stått ett år och nu startar den inte. 89-års modell med B23 Motor.
Bytte framgnsbalk på den och efter det startar den inte. Kan jag ha gjort något fel när jag satte tillbaka motorn eller?? Är ju ingen mekaniker. Vad göra? Har hällt i ny bensin, bytt tändstift, och bytt fördelarlock o tändkablar.

Motorn går ju runt och så, kan det vara något med bränsle tillförseln..

Tacksam för svar.

Mvh Linko :-)-)
Användarvisningsbild
av Claes74
bränslereläet är ju inte helt ovanligt på dessa bilar, luta did ut bakåt genom dörren när du vrider på tändningen (inte starten), du skall då höra ett surrande några sekunder från vänster bakhjul.
det ska vara pumpen som låter så när den bygger upp tryck inför den kommande starten.
finns inte detta ljud så skule jag ta hjälp av en kompis och en multimeter och se om det kommer fram ström till pumpen.
ström ok: pumpen trasig
ingen ström: bränslerelä

fungerar pumpen som det skall så år det bara gnista kvar att kolla.
av Linko
Tack för svar. Har kollat reläet och det var helt och fint. Det där surrande ljudet hör jag inte så det verkar vara pumpen som är trasig. Ska köpa en och montera dit så får vi se om det är det som spökar.

Mvh Linko
Användarvisningsbild
av Hilmer
Felsök innan du börjar köpa på dig massa delar, som då ev kanske inte behövs i slutänden.

Bränslerelät bör man dela på och undersöka med lupp efter kallöddningar, dessa är vanliga och åtgärdas genom att lödda om dessa ställen. Alternativet är att köpa ett nytt för dyra pengar eller låna ett begagnat för att testa med.
Har du haft ur motorn helt eller bara lyft motorn och avlastat framvagnsbryggan!??
Kolla så att jordpunkterna är felfria först och främst, finns ett flertal under huven men även under baksätet och vid tankarmaturen då man felsöker pumparna.
Fungerar övrig elektronik? Spänningsfall!??
Startar bilen med hjälp utav startgas?
Prova att knacka på huvudpumpen under bilen med en hammare eller liknande, eftersom den stått ett tag kan pumpen ha satt sig.
av Linko
Lyfte inte ur motorn helt. La en stor träbalk rakt över och hissade upp motorn med spännband.
Spänningsfall vad är det ? Kan man knacka på pumpen som man gör med startmotorn om den krånglar?
Jordpunkter??

Är inte så hemma på det här men man vill ju försöka så gott det går att göra allt själv. Lyckades iallafall byta balken :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
Frågan återstår ju, hur mycket av elen har du de/monterat vid bytet av balken!??
Du vet själv vad du rört i och då får man se till att kolla på dessa ställen så att allt är OK och att du inte har glappkontakt någonstans.
Fungerar övrig elektronik eller det är enbart pumparna som inte går!??
Startar den på startgas!?
Jordpunkt = Här jordar man elektroniken i chassit. Finns ju på ett otal ställen i bilen, men koncentrera dig på dom punkterna som har med bränslet att göra.
Ja, man kan knacka på pumpen ungefär som på startmotorn, det är inga nya grejer man håller på med och får det stå orört en längre tid så kan det "sätta sig".

Här finner du elscheman:
http://forum.skanetraffen.com/viewtopic.php?t=2487
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]