Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av holmbergz
Hej!

Har problem med nåt som är rätt nödvändigt på kärran, nämligen bromsarna :P

Det är så att jag var ute och spann en hel del en kväll på grusunderlag. Efter den kvällen var det nånting som hände med bromsarna. Jag måste trycka som f*n för att bilen ska bromsa överhuvudtaget. De tar liksom inte som dom ska. Förut funkade dom felfritt men nu är det knappt att man vågar köra... Alltså när jag trycker försiktigt på pedalen så händer ingenting utan det är nästan att jag behöver ta i med full kraft med foten på pedalen ändå så blir det inte normal bromsverkan. Är som att det är jättekort spel på bromsen bara några millimetrar.

Vad kan ha hänt/ vad för fel?

Tänkbara åtgärder?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, eller slangen till den. Är det lite torrsprickor i den behövs det bara lite dåliga motorkuddar och våldsam körning för att den ska gå av. Men det borde märkas på gången att den får tjuvluft då...
av holmbergz
Jag ska ha en mekbok till 240 liggandes nånstans men just nu hittar jag inte det förbannade otyget. Är det en svår operation att byta slangar till bromsservon?
Användarvisningsbild
av Sparkz
En slang, 10mm invändigt mellan insuget och servot. Inte svårt alls. Men det ska vara en slang som är till för vakuum, annars blir den platt när du startar. 3524376 heter den på Volvo.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]