Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvobrud83
Håller på och renoverar en 245 modell 88. Nu har jag den funderingen om jag ska byta trøsklarna eller svetsa dom istellet.

Hur mycket jobb er det att byta trøsklar jemført med att svetsa dom, rosthålen er der dom svarta listerna har suttit. ??:-/ ??:-/
Användarvisningsbild
av igelkottar
Beror på hur många rosthål det är, är det bara några stycken så brukar jag
svetsa dem, men blir det många så byter jag istället för det blrukar bli bättre
och av erfarenhet så vet jag att det brukar även bli lite mera som man inte ser
förrän man tagit bort hela tröskeln då.

Den delen av golvet som går ner och bildar kanten mot tröskeln brukar
ta mycket stryk och behöver bytas för det mesta då om det är mycket rost
på tröskeln.

Knacka på ordentligt så märker du hur du behöver göra, att vara
slarvig straffar sig i regel innom ett år.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Är det som du säger "rosthålen är där dom svarta listerna har suttit" och bara där så laga de hål som är och skulle det vara nått hål till nån annanstans så laga även det. Det ska vara mycke rost innan man sätter dit en helt ny "sparklåda" för att så samma rostskydd igen är svårt.

Då du lagat klart så glöm inte att grunda flera lager och dessamma gäller topplacken. (även på insidan balken.) Sen sprutar du in hålrumsvättska som extra rorsskydd för du ska väl behålla bilen. :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
igelkottar skrev:Den delen av golvet som går ner och bildar kanten mot tröskeln...
Golvet på en 240 är inte bockat vid tröskeln, det slutar precis innanför kanten. Det är den inre och yttre delen delen av tröskeln som möts i längst ner.
Bild
Jag mår lite illa när jag ser rostlagningar där golvet är nerbockat och svetsat mot yttertröskeln. Då hänger antagligen innerplåten och dinglar i luften. Tröskeln är inte längre en balk, och dessutom sitter bältesrullen i den plåten...
Användarvisningsbild
av Volvobrud83
Okej, Tack før flera bra svar, ska børja knacka mig fram imorgon før att se om det finns ngt fler som ligger och lurar. :D
Användarvisningsbild
av igelkottar
Tack för infon Sparkz :D
Det var så längesedan jag svetsade trösklarna på den bilen
så mitt minne svek mig (igen) :oops:
Användarvisningsbild
av P1800
När jag karossrenoverade min 144 GL vek jag ner golvplåten mot den yttre tröskellådan på det sätt sop Sparkz mår illa av. Naturligtvis kan man inte låta mittenplåten hänga fritt därför är den nu istället helsvetsad ovanpå den nya golvplåten, dvs innuti lådan. Detta är minst lika starkt som originalet men en skarv mindre där fukten kan tränga in. Detta är ju annars en av de svagare punkterna när det gäller rost på 140 & 240. Vansinnigt dumt tänkt i Göteborg... Svetprimer och mycket invändigt rostskydd ger ett långt liv åt reparationen.

Det är en hel del pyssel om man ska byta hela lådan då den fortsätter upp i B-stolpen och upp under skärmkanten bak. Tyvärr kan det rosta där också.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]