Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Jag har köpt en -90 245 glt som rycker när man ligger på jämn gas?
Nån som har några tips vad det kan vara, jag har just köpt bilen så jag har inte hunnit kolla så mycket på den.
av Rådlös
Vad säger diagnosuttaget?
Ett tänkbart fel förutom tänddelar som Fluffen föreslår, kan vara luftmätaren. Sedan kan det också vara smutsiga spridare etc. etc.
Användarvisningsbild
av Örnen
Diagnosuttaget sitter i motorrummets vänstra sida (förarsidan) vid huvgångjärnet. Ett litet svart täcklock måste du dra uppåt. En svart kabel sitter i ett hål i locket, den lossar du från locket. Du ser diagnoshålen märkta 1,2,3,5,6 och 7. Du ser också en knapp och en röd diodlampa. Tryck in den svarta kabelns stift i hål 6. Sätt startnyckeln i tändlåset och vrid till tändläge. Kliv ur bilen och tryck in knappen på diagnosuttaget en gång, minst en sekund men högst tre. Nu kommer dioden att blinka 1-1-1 betyder inga fel. Det kan vara svårt för en ovan första gången att se rätt. Blinkningarna kommer med 3 sekunders mellanrum. Får du någon av nedanstående felkoder eller så kan du trycka på diagnosknappen ytterligare 2 gånger för att se om andra felkoder finns lagrade. Alltså 1 tryck som är minst 1 sek men högst 3sek.
Totalt kan du få ur tre felkoder, fast du kan ha fler fel än så. De första måste åtgärdas och felkoderna raderas innan du kommer åt resterande koder. Du kan radera ev felkoder genom att trycka in diagnosknappen mer än 5 sek och släppa, då tänds dioden igen efter 3 sek tryck ner knappen igen mer än 5 sek och dioden slocknar. Då är alla felkoder raderade. Sätt tillbaks stiftet på sin plats under täcklocket på diagnosen. Starta bilen och kör en tur. Prova på nytt om felkoderna finns kvar. En felkod behöver inte betyda att något egentligt är fel, ibland av olika orsaker "sätts" koderna av någon tillfällighet. Felkoden finns kvar tills de "nollats" antingen på ovanstående beskrivna sätt eller av att man "nollat" och tagit lös batteripolen eller batteriet. Om man byter en komponent måste man "nolla" systemet annars är felkoden kvar fast felet är åtgärdat.

1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 lastsignal
osv

Det finns ett annat sätt att kontrollera komponenterna via diagnosuttaget men jag minns inte exakt hur man gjorde. Det går ut på att systemet går igenom de olika komponenterna en och en och man hör hur tomgångsreglerventilen,osv klickar och gör ett "självtest".
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]