Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brassarn
hejsan.
Jag håller på att stöka upp en mkt risig 240, den funkade hur bra som helst,ett tag iaf.
Körde 40mil i sträck, kom hem på afton och under natten regnade det.
Dagen därpå skulle jag ta bilen för att åka och uträtta ett ärende, men då helt plötsligt ville den bara gå på en lr 2 burkar.
kollade upp brytarna och dom verkade helt ok.
bytte stift och tändkablar men problemet kvarstod.
Provade byta tändspole från en kompis bil men det det blev ingen skillnad.
Första tanken var att det kommit in fukt i fördelaren men den var torr och fin.
Det ända tänkbara felet tror jag ligger i att kamremmen kuggat efter, men hur stor är risken att det ska häda?
Nån som har förslag på vad jag ska kolla upp?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är inte så vanligt att remmen kuggar över, men oljeläckage från packboxarna fram på motorn kan lösa upp gummit. Det har hänt att en mus tar sig in i kåpan och ligger och myser i den goa värmen, ända tills man startar... :*O/
Men locket låter troligast om det hade regnat. Trasig insugspackning får motorn att gå illa på tomgång med.
av Brassarn
Visst fins det markeringar vid varje hjul som hjälper en i fall man vill byta remmen själv, typ 0 lägen.
skulle inte förvåna mig om felet låg där, har kollat upp allt förutom remmen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, på vevaxeln har du nollmärke utanpå kåpan, så det räcker att ta loss den övre kåpan. En prick på kamdrevet ska stämma mot ett märke bakom drevet, i överkant. Mellanaxelns märke sitter likadant, men "klockan 3".
Kam- och mellanaxeln snurrar ju bara hälften så fort som veven, så det stämmer bara varannat varv.
av Henrik Wingmyr
Jag hade problem med min GLT-82.

Gick som en klocka till en vacker dag när jag skulle till jobbet. Då gick den bara på 3 burkar.

Bytte typ allt förutom fördelarlock, eftersom jag inte hittade något när jag kollade den. Men det visade sig att jag hade en microskopisk spricka som röde till allt.

Så har du testat att byta locket???
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]