Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gustmagn
Min 460 laddar ur sig vid körning. Efter ca 1 mil stannar den efter att övrig el har kopplats från (typ abs, radio, airbag o.s.v.) i sedvanlig ordning. När den laddats ur är den stendöd men efter ett par minuter går den att starta igen utan problem och så går den en mil till.

Är det någon som har koll på såna här grejer? Det har hänt en gång innan för ett par månader sen, men endast en gång. Nu har det hänt flera gånger utan att jag behöver ladda batteriet mellan urladdningarna.
Användarvisningsbild
av limpan94
Det är med största sannorlighet generatorn som bråkar. Hade ett liknande problem på min 440 en gång i tiden och fick då byta generator. Man kan mäta spänningen på batteriet dels när motorn är avstängd och dels när den går. Har för mig att spänningen ska ligga på ~14Volt när generatorn laddar.
Användarvisningsbild
av Gizz
Min 440 gjorde på ett liknande sätt en gång. Körde och helt plötsligt började bensinmätaren trilla neråt. Efter ytterligare 10-20 mil så började en efter en varningslampa lysa på instrumentpanelen. Tillslut dog bilen i ett trafikljus men efter ca 20 minuter så startade den igen och gick 5 mil till innan den dog. Köpte ett nytt batteri och körde hela vägen hem sen var bilen stendöd. Byte kolet till generatorn sen dess har den funkat bra.
Så jag säger som gustmagn kolla upp generatorn och kolen till den. Tror att de kostade runt 250:- på mekonomen. Två skruvar att byta enkelt. :)

Har en V60 D3 med motorkod D4204T9. Det står[…]

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]