Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1617182
Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88.

Bytt stötdämpare, fjädrar, fjäderbenslagring, länkarmar med tillhörande bussningar, länk till krängningshämmare med tillhörande bussningar, bussningar krängningshämmarens fäste.

Bakvagnen är bytt stötdämpare, fjädrar, alla bussningar i tre stag, det som inte är bytt är bärarmar med tillhörande bussningar.

Bilen blev hög fram, mäter 43 cm från navcentrum till skärmkant, var ca 4 cm lägre med gamla fjädrarna.
Bak blev ingen skillnad i höjd mot vad det var med gamla delarna.

Någon som råkat ut för samma sak eller har tips ?
20250913_094714.jpg
20250913_094714.jpg (1.91 MiB) Visad 89 gånger
#1617185
Var ut och körde ca 5 mil, men det är nog för lite.

Bak blev det ingen skillnad i höjd med nya delar.
Det är något som dunkar höger bak, hörs inget när man gungar bilen bak.

Bromsade hårt och då dunkade det, är nog någon bussning i bärarmarna som är dålig
Bärarmar ska bytas ut så det kanske slutar dunka.
#1617208
Drog bara fast lätt, alla bultar och muttrar till bussningar och krängningshämmare.

Sänkte ner bilen, gungade ordentligt på fjädringen flera gånger och drog sedan fast allt ordentligt.

Ska egentligen dras med momentnyckel men det är svårt att komma åt muttrarna till bakre länkarmsbussning.

Mätte nu efter lite körning, nu är det 41 cm mellan navcentrum och skärmkant.
12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]