Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
#1616598
Hej har en 242 -75 med b20, allt orginal..
Bilen har börjat rycka när man kör, mer o mer, men ibland inget allt, det känns som man stänger av motorn nån sekunder och på igen, likom den dör och igång igen.. tar byt rotor och tändlocket, tändkablarna behöver också bytas, men jag funderar på om det är den mekaniska bränslepumpen som håller på att ge upp? Den ser ut att vara orginal pumpen. 30.000 mil.. efter pumpen sitter ett genomskinligt bränslefilter och man ser att det finns bränsle där men man ser inte att det rör sig, så verkar inte.som pumpen är så effektivt liksom.. nån som har nån igen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1616606
Har du en Stromberg förgasare är det nog dags att byta membran i förgasaren. I alla fall kolla oljenivån. Vissa modeller hade SU (inget membran), men tror det var senare. Den har också oljedämpning och behöver lite olja emellanåt. Vanlig automatväxellådsolja ATF typ F eller F/G. Några cl
Användarvisningsbild
av lennarte
#1616611
När jag jobbade med dessa bilar (70 - 80 tal) var det ovanligt med problem med bränslepumpen. När det var problem var det en icke original bränslepump. Man fick "mixtra" med tjockleken på packningar och mellanlägg. Det hände att pumpar gick sönder direkt om man inte kollade att hävarmen inte gick i botten vid montering. Trasiga och/eller felvända membran var mycket vanligare.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]