Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Upptäckte att framvagnsbalken är trasig, platsen där motorfästet sitter är helt löst och ett par sprickor bredvid.
Går det här att reparera eller måste den bytas ut ?

Vet inte ens hur det där har kunnat inträffa eller är det bara normalt slitage, någon här på forumet som råkat ut för samma sak ?
Bilen har gått drygt 73000 mil.

Framvagnsbalken är lättåtkomlig nu när motorn är urtagen.
Framvagnsbalk.jpg
Framvagnsbalk.jpg (1.66 MiB) Visad 277 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad jag har hört så accepterar inte bilprovningen svetslagningar i balkarna under motorn.. Isåfall gäller det att göra det så snyggt att det inte syns :-D
Allvarligt talat, de där utmattningssprickorna fortsätter nog en bra bit till :-/ Det är nog dags för en ny balk
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Då får det bli balkbyte.
Och framvagnsbalkar till Volvo 240 växer inte på träd, verkar vara mycket svårt att få tag i.

Var nog bra att det upptäcktes, motorbyte var planerat, men nu tar det lite mer tid än vad som var planerat :-)
Erik Å skrev:Vad jag har hört så accepterar inte bilprovningen svetslagningar i balkarna under motorn.. Isåfall gäller det att göra det så snyggt att det inte syns :-D
Allvarligt talat, de där utmattningssprickorna fortsätter nog en bra bit till :-/ Det är nog dags för en ny balk
Ojoj, hoppas du har fel.. jag har fått kapa ur min och lägga i en bit som passade. Har helsvetsat allt. Och gjort förstärkning under, hela min bil blir ”ombyggt fordon” så det kanske är andra regler
IMG_7875.jpg
IMG_7875.jpg (1.97 MiB) Visad 71 gånger
IMG_7875.jpg
IMG_7875.jpg (1.97 MiB) Visad 71 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bilagor
IMG_7731.jpg
IMG_7731.jpg (1.99 MiB) Visad 71 gånger
Att notcha ur balken lite för att ge mer plats åt tråget brukar gå igenom. Den där urkapningen balken skulle jag ha kollat med din lokala SFRO-besiktningman eller vilka du nu tänkt besikta hos och se vad dem säger.
VolvoNisse skrev:Upptäckte att framvagnsbalken är trasig, platsen där motorfästet sitter är helt löst och ett par sprickor bredvid.
Går det här att reparera eller måste den bytas ut ?

Vet inte ens hur det där har kunnat inträffa eller är det bara normalt slitage, någon här på forumet som råkat ut för samma sak ?
Bilen har gått drygt 73000 mil.

Har jag räknat rätt har din motor gjort 1,2 miljarder varv och inte ens svenskt stål i en Volvo kan motstå detta. Att byta trötta motorkuddar kanske är en servicepunkt vid 30 000 mil?

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]